Euro NCAP oceňuje nový Focus za technológie


KOLÍN NAD RÝNOM, 18. októbra 2018
– Sofistikované technológie v úplne novom modeli Ford Focus boli navrhnuté tak, aby bola jazda ešte komfortnejšia, menej náročná a bezpečnejšia. Nezávislá organizácia Euro NCAP ako skúšobný orgán nárazových testov ich ocenila po vôbec prvom podujatí na hodnotenie automatizovanej jazdy, ktorú hostila organizácia pre mobilitu ADAC v nemeckom Penzingu. Ford Focus, ktorý začiatkom tohto roka získal od Euro NCAP 5-hviezdičkové hodnotenie bezpečnosti, získal ocenenie od organizácie ako súčasť novej iniciatívy zameranej na lepšie porozumenie spotrebiteľov o výhodách pokročilých technologických asistentov vodičovi. Focus bol zvolený za testovacie vozidlo potom, ako sa do výbavy dostalo širšie spektrum pokročilých technologických asistentov vodičovi než v prípade akéhokoľvek vozidla značky Ford v minulosti. Vo vozidle sú tri radary, dve kamery a 12 ultrazvukových snímačov. Technológie Ford Co-Pilot360 zdokonaľujú ochranu, jazdu a parkovanie.

Euro NCAP hodnotila adaptívny tempomat so systémom Stop & Go, systém rozpoznávania dopravných značiek a systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, ktoré sú dostupné pre model Focus. Tieto technológie pomáhajú vozidlu udržiavať bezpečný odstup od vozidla vpredu a znižovať stres počas dlhých ciest tým, že udržiavajú vozidlo v strede jazdného pruhu. Okrem toho dokážu prispôsobiť rýchlosť vozidla podľa zákonných obmedzení, pretože okrem informácií z palubného navigačného systému sledujú aj dopravné značky popri ceste a na nadzemných portáloch. Kľúčovou výzvou je vývoj systémov, ktoré vodiča informujú o všetkých situáciách a zaisťujú mu absolútnu kontrolu nad vozidlom. Úplne nový Focus má vo výbave „ko-pilota“, ktorý vám kryje chrbát, ale nikdy neodvedie vašu pozornosť od vykonávanej úlohy“, povedal Thomas Lukaszewicz, manažér pre autonómne riadenie v spoločnosti Ford of Europe, ktorý sa tiež zúčastnil panelovej diskusie na podujatí.

Testy vykonané pre podujatie na hodnotenie automatizovaného riadenia obsahovali vyhodnotenie reakcií vozidla pri približovaní sa k pomalšie sa pohybujúcim, stojacim a brzdiacim vozidlám, ako aj reakcie na vozidlá, ktoré vošli do premávky alebo ju opustili, ďalej podporu riadenia a udržiavanie v jazdnom pruhu pri vyhýbaní sa prekážke na ceste pred vozidlom a podporu riadenia a udržiavanie v jazdnom pruhu pri jazde cez zákrutu v tvare S. Nový Ford Focus podľa zistení ponúka dobrú rovnováhu medzi podporou vodiča a zachovaním plnej kontroly nad vozidlom, pričom zároveň vzniká malé riziko, že sa vodič bude nadmerne spoliehať na technológie.

Organizácia Euro NCAP tiež posudzovala, ako efektívne dokáže používateľská príručka pre Focus vysvetliť funkcie systémov a úlohu vodiča počas jazdy. Technologických asistentov vodičovi v modeli Focus pochválila ako jednoduchých a intuitívnych. Ford Focus obsahuje veľmi vyvážený balík technologických asistentov vodičovi, ktorí dokážu zvýšiť bezpečnosť jazdy a zároveň zabezpečiť, aby vodič zostal pozorný a pripravený náležite zasiahnuť v prípade núdze,“ povedal Michiel van Ratingen, generálny tajomník organizácie Euro NCAP.

Medzi ďalších sofistikovaných technologických asistentov vodičovi, ktorí podporujú zákazníkov v novom modeli Focus, patria: asistent riadenia pri úhybnom manévri, ktorý pomocou radaru a kamery zaznamenáva pomalšie sa pohybujúce a stojace vozidlá vpredu a poskytuje podporu riadenia, aby vodič dokázal manévrovať okolo prekážky pri hroziacej zrážke, systém prevencie nárazov s funkciou rozpoznávania chodcov a cyklistov, ktorý dokáže zaznamenať ľudí na ceste pred vozidlom alebo v jeho blízkosti, prípadne ľudí, ktorí môžu križovať dráhu vozidla. Ak systém zistí hroziacu nehodu a vodič nereaguje na upozornenia, systém automaticky aktivuje brzdy. Dokáže zaznamenať aj cyklistov a funguje v tme využitím svetla zo svetlometov. A systém adaptívneho predného osvetlenia Ford so systémom prediktívneho osvetlenia zákrut a osvetlenia podľa značiek vopred upravuje svetelný lúč svetlometov a zaisťuje maximálnu viditeľnosť pred zákrutou, križovatkou alebo kruhovým objazdom.

Nový Focus sa v celej Európe predáva ako päťdverový hatchback, kombi a vo vybraných krajinách ako štvordverový sedan. V ponuke je komplexná modelová zostava, ktorá obsahuje štýlový Focus Trend a Titanium, športový Focus ST-Line a luxusný Focus Vignale. Prvý crossover Focus Active bude k dispozícii neskôr počas tohto roka.