Fotogaléria

História modelov Transit

48 rokov vo výrobe a viac ako 7 miliónov predaných kusov, to je história modelu Transit. Automobilový priemysel za posledných 48 rokov prešiel výraznými zmenami v oblasti kvality, spoľahlivosti, bezpečnosti, ekológie a úžitkových vlastností. Máloktorý výrobca úžitkových vozidiel  sa môže pochváliť tým, že bol pri tom, respektíve stále je. Ford Transit sa vyrába už 48 rokov s nezmeneným názvom a zameraním na úžitkové potreby zákazníkov. Ale poďme  pekne poporiadku.

 

Prvá generácia modelu Transit, 1965 – 1978

Celý príbeh sa začal 6. 8.1965 v meste Longley v Anglicku, kde bola spustená výroba vozidiel Ford Transit s interným označením MK1. Oficiálne predstavenie a spustenie predaja bolo 10. októbra 1965. Pri predstavení Ford ponúkal verziu plechového vozidla Van s rázvorom SWB (krátky rázvor) a LWB (dlhý rázvor). Z týchto vozidiel boli odvodené ďalšie verzie ako kombi na prepravu osôb a podvozky s jednokabínou alebo 6-miestne podvozky s dvojkabínou. Zaujímavosťou z technického hľadiska bolo, že konštruktéri Fordu umiestnili motor pred vodiča, respektíve pred prednú nápravu. Tak dosiahli vynikajúce úžitkové parametre, prístup k motoru, komfort a v neposlednom rade vysokú bezpečnosť pre posádku pri náraze. Konkurenti mali motor umiestnený vedľa vodiča za prednou nápravou alebo vzadu. Pohonnou jednotkou prvých Transitov bol rozmerovo kompaktný 4-valcový benzínový motor s usporiadaním valcov do V s obchodným označením ESSEX V4 s objemom 1,7 alebo 2,0 l. Všetky motory boli od začiatku vybavené alternátorom, zatiaľ o konkurencia používala dynamo. Poháňaná bola zadná náprava a ako prvý výrobca ponúkol zadnú nápravu s dvojitou montážou. Pri tejto náprave a kategórii do 3,5 t Transit prepravil takmer 2 tony materiálu. Už spomínané podvozky sa stali veľmi populárnymi pre rôzne typy nadstavieb a tak si začal Transit postupne nachádzať svoje miesto v rôznych oblastiach priemyslu. V roku 1972 Ford doplnil ponuku motorov o naftový radový 4-valec PERKINS. Tento motor mal podstatne väčšie rozmery ako ESSEX V4 a preto konštruktéri museli zmeniť prednú masku tak, aby sa tam motor zmestil. Neskôr tento motor Ford nahradil motorom YORK s objemom 2,4 l. Pre potreby silových zložiek a záchranárov Ford dodával Transit aj s 3,0-litrovým V6 naftovým motorom. Výroba sa presunula z Longley do anglického prístavného mesta Southampton, kde sa Transit vyrába do dnes. Pribudli nové fabriky, a to v belgickom Genku a tureckom Kocaeli.

Druhá generácia modelu Transit, 1978 – 1986

V marci v roku 1978 Ford uviedol druhú generáciu Transitov. Koncepcia vozidla sa nezmenila, ale kompletne bola zmenená predná časť, svetlomety a celé vozidlo dostalo hranatý tvar, čím Transit dosiahol ešte lepšie úžitkové vlastnosti. Dizajnéri kompletne prepracovali interiér s dôrazom na pohodlie posádky a ľahkú ovládateľnosť vozidla pre vodiča. Interiér sa začal podobať interiérom osobných vozidiel. Úplne nový motor s obchodným názvom PINTO s OHC rozvodmi nahradil doterajší ESSEX V4 a o dva roky neskôr prišiel nový motor s objem 1,6 l s označením KENT. V roku 1984 bol naftový motor YORK s objemom 2,4 l prepracovaný na objem 2,5 l s priamym vstrekovaním paliva. V ponuke zostali všetky už známe karosárske verzie, 25.7.1985 z výrobných liniek zišiel dvojmiliónty kus. Ford Transit sa postupne stal synonymom úžitkových vozidiel.

Tretia a štvrtá generácia modelu Transit, 1986 – 1994

Úplne nový Transit. S príchodom tretej generácie Ford predstavil kompletne prepracovanú karosériu tzv. „one box“. Predná časť vozidla už nebola s nosom. Čelné sklo malo rovnaký sklon ako predná kapota, posed vodiča a spolujazdcov sa zvýšil. Po prvý krát v segmente úžitkových vozidiel bolo použité nezávisle uchytenie predných kolies (na začiatku len pre SWB rázvor, neskôr pre všetky). Ford rozšíril ponuku o stredný rázvor MWB. V roku 1991 prešiel Transit veľkým faceliftom.

Piata generácia modelu Transit, 1994 – 2000

Pre mnohých to bol len výraznejší facelift, ale pre množstvo technických noviniek, ktoré priniesol tento model ho Ford označoval ako nový model. V ponuke pribudol nový motor 2,0 l benzín s rozvodom DOHC s 8-ventilovou technikou. Pre komfort cestujúcich bola v ponuke klimatizácia, elektrická výbava (predné okná a spätné zrkadlá, centrálne zamykanie). Z bezpečnostných prvkov sa vo vozidle objavili airbag vodiča a spolujazdca či ABS kombinovateľné s protipreklzovým systémom TCS. Naftové motory s objemom 2,5 l s výkonmi 63, 74 a 85 kW boli s turbom a elektrickým palivovým čerpadlom. Zákazníci si mohli vyberať z troch rázvorov a troch veľkosti striech.

Šiesta generácia modelu Transit, 2000 – 2006

Ďalšia generácia uvedená v roku 2000 bola v novom dizajne značky Ford, ktorý sa označoval ako New Edge. Za množstvo technických vylepšení a inovácií si Ford Transit v roku 2001 zaslúžil titul "Dodávka roka". Ford predstavil svoju dodávku aj s pohonom predných kolies s motorom PUMA 2,0 TDCi a neskôr so vstrekovaním common rail. Na zadný pohon bol použitý motor s objemom 2,4 TDCi so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Do výroby sa dostal Transit s celkovou hmotnosťou 4,3 t. S benzínovým motorom o objeme 2,3 l Duratec sa Transit dodával aj s automatickou prevodovkou Durashift EST, ktorá mala ovládanie na volante. 18. júla 2005 vyrobil Ford v anglickom Southamptone 5-miliónty Transit, ktorý darovali charite. Ford Transit sa stal najpredávanejšou dodávkou v Európe a bol pre svoje unikátne parametre používaný na rôzne účely.

Siedma generácia modelu Transit, 2006 – 2013

Úspešný príbeh výroby pokračoval aj pri predstavení už siedmej generácie Transitov v auguste 2006, ktoré sa vyrábali ešte donedávna. Konštruktéri umiestnili páku prevodových stupňov na palubnú dosku pre predný aj zadný pohon (po prvý krát v triede pre zadný). Ford predstavil aj továrenskú verziu s pohonom AWD. Do Transitov tejtov genrácie sa montovali moderné naftové motory s objemom 2,2 l a výkonmi od 74 do 114 kW, ktoré dosahujú emisnú normu EURO V. Všetky motory sa dodávali výlučne len so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pri tomto motore sa konštruktéri zamerali aj na zníženie nákladov na prevádzku a predĺžili servisný interval na 50 000 km a dva roky, čo zaraďuje Ford Transit na špičku medzi dodávkami s pohľadu celkových prevádzkových nákladov ako je spotreba paliva a údržba vozidla. V ponuke pre Transit je aj Start/Stop systém, ktorý pomáha znižovať emisie CO2 a spotrebu paliva tým, že vypína motor pri zastavení v mestskej premávke. Pre všetky verzie je v základnej výbave elektronický systém ESP, ktorý obsahuje celý rad podporných asistentov ako je systém rozjazdu do kopca HLA, systém zabraňujúci prevrhnutiu vozidla ARM či protipreklzový systém TCS. V základnej výbave všetkých modelov Transit je celoplošné vyhrievanie čelného skla. Už od začiatku výroby tejto generácie je v ponuke indukčne dobíjateľný bezúdržbový kľúč, ktorý je vodotesný a prachotesný. V Roku 2007 Transit získal ďalší titul "Dodávka roku 2007". V apríli 2011 bol vyrobený 6-miliónty kus pre fleetového zákazníka v Nemecku. Vďaka všetkým týmto vlastnostiam je Transit stále najžiadanejšou dodávkou v Európe, čo je pre konštruktérov záväzok na prípravu ďalšej novej generácie.