Fotogaléria

Ford na autosalóne v Ženeve 2014

4. marca 2014 – SpolSpoločnosť Ford Motor Company na európskej autosalónovej scéne premiérovo predstavuje nové vozidlá zvýrazňujúce pokrok, ktorý spoločnosť dosiahla v rámci prebiehajúcej transformácie produktovej ponuky. Spomedzi viac než 25 nových vozidiel, ktoré bude spoločnosť Ford v nasledujúcich piatich rokoch uvádzať na trh, môžeme spomenúť napríklad nový Ford Focus, ktorý bude uvedený do predaja v druhej polovici roku 2014, nový Ford Mustang, ktorý do Európy dorazí v roku 2015 a nový koncept Ford Edge, ktorý naznačuje smerovanie technológií, dizajnu a majstrovského spravovania nového veľkého SUV určeného pre európsky trh. Spoločnosť Ford tiež po prvýkrát v Európe práve v Ženeve vystavuje koncept C-MAX Solar Energi, solárne poháňané vozidlo, prvé svojho druhu, ako aj Dakar Rally Ford Ranger a technológiu SYNC 2, prvýkrát uvádzanú na európsky trh, ktorá vodičom umožňuje ovládať palubné systémy vozidla jednoduchými, prirodzenými hlasovými príkazmi a pomocou 8-palcovej farebnej dotykovej obrazovky s vysokým rozlíšením.

V septembri roku 2012 sme prisľúbili, že naše aktivity v Európe pretransformujeme v súlade so stratégiou One Ford, uviedol Stephen Odell, prezident spoločnosti Ford pre Európu. „Zaviazali sme sa urýchliť vývoj produktov a priniesť viac technológií a vozidiel zákazníkom; nechceli sme sa schúliť do klbka a čakať, kedy prejde kríza. Prisľúbili sme, že v najbližších piatich rokoch uvedieme na trh minimálne 25 nových vozidiel. Zatiaľ sme ich uviedli 11 a v roku 2014 ich bude minimálne ďalších 10.

 


Ford predstavil v Ženeve nový Focus

Spoločnosť Ford predstavila na autosalóne v Ženeve nový Ford Focus, ktorý pozdvihuje úroveň najpredávanejšej značky vozidla na svete. Pričinil sa o to výraznejší, emotívnejší dizajn exteriéru, vynikajúce remeselné spracovanie a intuitívne riešenie nového interiéru, ako aj významné zníženie spotreby paliva a rad nových technológií, ktoré spríjemňujú pobyt na palube vozidla. Športový charakter a jazdnú príťažlivosť nového Focusu dolaďuje nápadná horizontálna mriežka chladiča, interiér inšpirovaný pilotnou kabínou lietadiel a možnosť ovládania pomocou radiacich páčok na volante. V novom Focuse, ktorý bude v predaji od druhej polovice roku 2014, zároveň debutuje v rámci Európy aj SYNC 2, vyspelý komunikačno-zábavný systém z dielne spoločnosti Ford, ako aj nový 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost a 1,5-litrový vznetový motor TDCi.

Spoločnosť Ford po prvý raz uviedla model Focus v roku 1998. Odvtedy sa ho v celosvetovom meradle predalo viac než 12 miliónov kusov, z toho 6,9 milióna v Európe. Na základe analýzy údajov o registráciách nových vozidiel od spoločnosti Polk za prvých deväť mesiacov roku 2013 sa aktuálny model Focus stal najpredávanejšou značkou vozidla na svete. Automobilka Ford odhaduje, že celosvetový objem predaja modelu Focus v roku 2013 dosiahol 1,1 milióna predaných kusov, z toho viac než 300 000 vozidiel predaných v Číne, vďaka čomu sa tento model stal najpredávanejším osobným vozidlom na najrýchlejšie rastúcom trhu na svete.

Kultivovaný dizajn exteriéru

Model Focus je v ponuke v štvordverovej a päťdverovej verzii a vo verzii kombi. Automobilka Ford ho vytvorila ako dômyselnejšie a modernejšie vozidlo s novým dizajnom, ktorý odráža jej globálny dizajnový jazyk One Ford, prítomný aj v novom modeli Mondeo a Fiesta. Nový Focus ponúka dve nové farby karosérie, modrý odtieň Glace Blue a tmavomodrý Deep Impact Blue. Vozidlo má nižší a širší postoj, novú kapotu, novú prednú masku i mriežku chladiča. Kapota má dynamický tvar klenúci sa od predného stĺpika po horné rohy mriežky chladiča v tvare obráteného lichobežníka, vďaka čomu získava mohutný a sebavedomý vzhľad.

Štíhlejšie a ostrejšie rezané predné svetlomety spolu s hmlovými svetlami pretiahnutejšieho obdĺžnikového tvaru zvýrazňujú odvážny charakter prednej časti. Jemné chrómované prvky zasa vyzdvihujú jeho eleganciu. Elegantnejšia je aj zadná časť vozidla, ktorá prináša nové usporiadanie obloženia a dverí batožinového priestoru a užšie koncové svetlá.

Maximálne ergonomický interiér

Pri navrhovaní interiéru nového Focusu vzala spoločnosť Ford do úvahy spätnú väzbu od zákazníkov a reagovala na ich podnety intuitívnejším usporiadaním prístrojovej dosky, ktoré dopĺňa volant a stredová konzola s menším počtom ovládačov a tlačidiel. Nové saténové čalúnenie čiernej farby s chrómovými ozdobnými prvkami prispieva k čistejšiemu a modernejšiemu vzhľadu kabíny a zvýrazňuje logickejšie a intuitívnejšie riešenie funkcií.

Nová stredová konzola s odkladacím priestorom ponúka viac priestoru a je do nej integrovaná aj nová posuvná lakťová opierka. Do novej nastaviteľnej konzoly sa zmestia fľaše a poháre rôzneho druhu, pričom naraz je možné vložiť do nej litrovú fľašu s vodou aj pohár s objemom 0,4 l. Zákazníkov, ktorí si zakúpia nový Focus, poteší aj tichšia jazda, za ktorú vozidlo vďačí hrubším kobercom, hrubšiemu bočnému sklu a lepšej izolácii priestoru motora.

Dotyková obrazovka so systémom SYNC 2

Nový Focus bude prvým vozidlom v Európe, ktoré ponúkne vodičom systém SYNC 2. Tento vyspelý informačno-zábavný systém od spoločnosti Ford ponúka farebnú dotykovú obrazovku s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou osem palcov, ako aj pokročilý systém hlasového ovládania, ktorý uľahčuje prístup k audiosystému, navigácii, klimatizácii a kompatibilným mobilným telefónom. Navigačný systém rozhrania SYNC 2 taktiež po prvý raz v Európe ponúkne režim rozdelenej obrazovky s podrobnými informáciami o križovatkách, funkciu ohlasovania názvu ulíc, trojrozmerné zobrazenie diaľničných križovatiek a orientačných bodov, ako aj cestovného sprievodcu MICHELIN. Vďaka systému SYNC 2 môže vodič zadávať jednoduchšie „jednorazové“ navigačné ciele a taktiež požiadať systém, aby mu „prehral“ požadovaného interpreta. Jednoduchým stlačením tlačidla hlasového ovládania a vyslovením povelu „Som hladný“ sa zobrazí zoznam reštaurácií v okolí s možnosťou následnej navigácie k cieľu.

Akékoľvek parkovanie bude hračkou

Nový Focus je prvým vozidlom značky Ford, ktoré ponúkne funkciu kolmého parkovania. Ide o novú technológiu parkovania bez používania rúk, ktorá pomáha vodičom zacúvať do parkovacieho priestoru súbežne s inými vozidlami. Aktuálny model Focus priniesol funkciu asistenta pozdĺžneho parkovania (Active Park Assist), ktorá využíva ultrazvukové senzory. Po stlačení tlačidla systém vyhľadá parkovacie miesto a prevezme riadenie vozidla, kým vodič ovláda plynový pedál a brzdu. Nový Focus okrem toho využíva aj funkciu kolmého parkovania, ktorá funguje rovnako a jej prácu umožňujú ďalšie dva senzory pridané do zadnej časti vozidla. Tieto dodatočné senzory zároveň umožnili spoločnosti Ford ponúknuť v európskej premiére aj technológie, ktoré pomáhajú vodičom pri vychádzaní z parkovacieho miesta: systém upozornenia na križujúce vozidlá (Cross Traffic Alert) upozorňuje vodiča cúvajúceho z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré mu môžu zozadu onedlho skrížiť cestu. Systém využíva radar s dosahom 40 metrov a ak zachytí približujúce sa vozidlo, vydá tri zreteľné varovné signály a asistent pri vychádzaní z parkovacieho miesta (Park-Out Assist) pomáha vodičovi pri vychádzaní z pozdĺžneho parkovacieho miesta. Vodič si zvolí pravú alebo ľavú stranu, načo systém začne ovládať riadenie, zatiaľ čo vodič má na starosti plynový pedál a brzdu.

Vyspelé technológie

Potešenie z jazdy, ktorým je značka Ford povestná i charakteristická, sa v novom Focuse vďaka lepšiemu ovládaniu a riadeniu posúva ešte o úroveň vyššie. Konštruktéri automobilky Ford vytvorili pevnejšie vozidlo, ktoré sa vyznačuje vyššou citlivosťou a lepším prepojením s vozovkou. Zvýšili konštrukčnú tuhosť prednej časti vozidla, upravili geometriu zavesenia kolies, zvýšili bočnú tuhosť silentblokov „riadenia“ na zavesení, znovu vyladili tlmiče pruženia a zaviedli nový elektronický stabilizačný program. Elektrický posilňovač riadenia je takisto nanovo vyladený, aby umožnil vodičovi cítiť ešte väčšie spojenie s cestou.

Spoločnosť Ford zdokonalila svoj obľúbený systém predchádzania nárazom pri nízkych rýchlostiach Active City Stop, ktorý vopred vytvorí tlak v brzdovom systéme a, ak vodič stále nereaguje, zníži krútiaci moment motora a automaticky aktivuje brzdy, aby zmiernil dôsledky zrážky. Systém vo svojej modernizovanej verzii pracuje pri rýchlostiach do 50 km/h v porovnaní s aktuálnou verziou, ktorá funguje len do 30 km/h. Automobilka Ford prináša do Európy aj prednárazový bezpečnostný systém (Pre-Collision Assist), ktorý funguje podobne ako systém aktívneho brzdenia Active City Stop, len s oveľa väčším dosahom pri detekcii vozidiel. Systém tak pomáha vodičovi pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici: najprv vydá výstražné znamenie a v prípade potreby použije brzdy.

Aktuálna technológia adaptívneho tempomatu umožňuje vodičom modelu Focus udržiavať nastavenú vzdialenosť od vozidla pred sebou aj v prípade, ak ide dané vozidlo pomalšie, než je nastavená rýchlosť. Pre prípady, keď adaptívny tempomat nie je aktívny, prináša spoločnosť Ford nový systém upozornenia na dodržiavanie vzdialenosti (Distance Alert and Indication), ktorý taktiež predstavuje v Európe po prvý raz. Systém umožňuje vodičovi nastaviť vzdialenosť, ktorú chce udržiavať od vozidla pred sebou. Ak sa vodič náhodou priblíži k vozidlu na kratšiu vzdialenosť, systém vydá trojfázové varovanie v podobe výstražného signálu na palubnom displeji, počnúc sivou kontrolkou, potom žltou a nakoniec červenou, a na záver zaznie výstražný zvukový signál.

Nový Focus bude po prvý raz vybavený aj technológiou MyKey z dielne spoločnosti Ford. Systém MyKey umožňuje majiteľovi naprogramovať kľúč, zvyčajne určený pre mladších vodičov, ktorým obmedzí maximálnu rýchlosť vozidla, zníži najvyššiu hlasitosť audiosystému a prípadne môže vozidlo úplne zablokovať, ak vodič alebo spolucestujúci nemajú zapnuté bezpečnostné pásy. Systém dokáže zabrániť vodičovi v deaktivácii bezpečnostných technológií, ako je napríklad elektronický stabilizačný systém či systém aktívneho brzdenia Active City Stop, ktoré dokážu zabrániť zrážkam pri nízkych rýchlostiach alebo ich aspoň zmierniť.

Pokrokové osvetlenie cesty

Vylepšený systém adaptívneho predného osvetlenia dokáže prispôsobiť svetelné lúče nových bi-xenónových svetlometov HID s vysokou svietivosťou tak, aby čo najlepšie vyhovovali aktuálnym podmienkam na ceste. Systém vyhodnotí svetelné podmienky okolo vozidla, ako aj objekty na ceste pred vozidlom a následne prispôsobí uhol aj intenzitu lúča svetlometov podľa jednej zo siedmich možností nastavenia, a to v závislosti od rýchlosti vozidla, uhla natočenia volantu a vzdialenosti od objektu pred vozidlom. Pri vysokých rýchlostiach, ako napríklad na diaľnici, sa svetlomety zdvihnú, aby vrhali dlhšie a priamejšie lúče, a osvetlili tak dlhší úsek cesty pred vozidlom. V meste, kde sa jazdí pomalšie a pouličné osvetlenie je intenzívnejšie, sa zasa svetlomety sklopia nadol a rozptýleným svetlom intenzívnejšie osvetlia cestu bezprostredne pred vozidlom. Pri pomalšom prejazde zákrutami systém nasmeruje lúče ku krajnici vozovky, aby osvetlil prípadných cyklistov a chodcov. Pri vjazde do zákruty vyššou rýchlosťou systém pomáha vodičovi nasmerovaním svetla ďalej do zákruty.

Množstvo overených funkcií

Nový Focus bude aj naďalej ponúkať už zavedené inovatívne funkcie, ktoré vodiči oceňujú a na ktoré sa spoliehajú. Jednou z nich je napríklad chránič hrán dverí, ktorý vytvára štít proti ich náhodnému poškodeniu v podobe ochranného krytu, ktorý vysunie hneď po otvorení dverí a zakryje ním hrany dverí. Nový Focus ponúka celý rad nových a špičkových funkcií a technológií, no táto nová verzia je zároveň vycibrenejšia a zjednodušenejšia,“ uviedol Sherif Marakby, riaditeľ pre vývoj modelových radov vozidiel spoločnosti Ford of Europe. „Kultivovaný nový dizajn dodal Focusu nový, svieži a moderný štýl zvonka aj zvnútra. Dušou Focusu je však pocit radosti z jazdy, ktorý prežíva vodič za volantom, a v tom sme nerobili žiadne ústupky.

Úspornejšie nové motory

Vďaka ponuke nových pohonných jednotiek prináša nový Focus výrazne nižšiu úsporu paliva vo viacerých svojich verziách v porovnaní s aktuálnou generáciou modelu. Najviac vylepšený vznetový model ponúkne spotrebu paliva nižšiu o 19 percent, zatiaľ čo najviac vylepšený zážihový model dosiahol 17-percentné zníženie spotreby. Nový Focus bude prvým vozidlom v Európe, ktoré bude ponúkať úsporný nový 1,5-litrový zážihový motor EcoBoost (150 k a 180 k), a rovnako bude dostupný aj vo výbave s novým 1,5-litrovým vznetovým motorom TDCi (95 k a 120 k). Okrem toho bude Focus aj naďalej v ponuke s 1,0-litrovým zážihovým motorom EcoBoost (100 k a 125 k), ktorý získal ocenenie Medzinárodný motor roka 2012 a 2013 a minulý rok ho za taký označila tretina majiteľov modelu Focus. K dispozícii bude aj nová verzia 1,0-litrového motora EcoBoost s emisiami CO2 na úrovni 99 g/km. Ide o prvé nehybridné vozidlo poháňané zážihovým motorom v Európe, ktoré dosahuje produkciu emisií CO2 na úrovni menej ako 100 g/km.

Na budúci rok bude uvedený na trh 1,5-litrový vznetový motor spojený s automatickou prevodovkou PowerShift, ktorý dosahuje výkon 120 k a prináša o 19 percent nižšiu spotrebu paliva v porovnaní s aktuálnym modelom Focus s ekvivalentným pohonom. Nový Focus vybavený automatickou prevodovkou a oceneným 1,0-litrovým motorom EcoBoost, ktorý bude uvedený na trh taktiež na budúci rok, ponúkne 17-percentné zníženie spotreby v porovnaní s ekvivalentným motorom, ktorý nahradí. Model s 2,0-litrovým vznetovým motorom TDCi s výkonom 150 k má o 14 percent nižšiu spotrebu pri spojení s manuálnou prevodovkou (13 percent s automatickou prevodovkou).

Nový Focus ponúkne aj možnosť ovládania pomocou páčok na volante, vďaka ktorým bude vodič môcť meniť prevodové stupne a nespúšťať pritom ruky z volantu. Páčky na volante budú v ponuke v rámci voliteľnej výbavy pre vznetové aj zážihové motory s plne automatickou prevodovkou a prevodovkou PowerShift.

Nový Ford Mustang v Ženeve

Nový Mustang dnes na Autosalóne Ženeva 2014 podstúpil svoju európsku autosalónovú premiéru. Verzie fastback (so splývavou zadnou časťou) a kabriolet nového modelu Ford Mustang sú prvé, ktoré sa po takmer 50 rokoch výroby začnú predávať v Európe. Oba sľubujú špičkový výkon a kultivovanosť, nezabúdajú ani na polstoročnú históriu modelu Mustang a jeho pozíciu svetovej ikony. V Európe budú uvedené na trh v roku 2015. Od prvého uvedenia modelu Ford Mustang na trh v roku 1964 sa predalo viac než 9 miliónov kusov. Mustang je najobľúbenejšie vozidlo na Facebooku, niekoľko tisíckrát účinkoval vo filmoch, televízii, hudbe a počítačových hrách a je jedným z 25 nových vozidiel, ktoré počas nasledujúcich 5 rokov uvedie spoločnosť Ford na európsky trh.

Nový Mustang je vyvinutý s cieľom špičkovej výkonnosti, vynikajúcich jazdných vlastností a všestrannej použiteľnosti; navyše obsahuje nemalé množstvo technológií zameraných na zvyšovanie pohodlia vodiča, ako aj pokročilé asistenčné systémy. Nový Mustang je jedným z najviac očakávaných automobilov, takže sme veľmi radi, že ho budeme môcť sprístupniť aj európskym vodičom,“ uviedol Roelant de Waard, viceprezident pre marketing, predaj a služby spoločnosti Ford of Europe.

Jednoznačný Mustang

Nekompromisný dizajn obidvoch modelov Ford Mustang, fastback aj kabriolet, pripomína základný charakter vozidla a zachováva si kľúčové dizajnové prvky klasického modelu Mustang, ktoré poznajú fanúšikovia automobilov po celej Európe, napríklad tvarovanú predĺženú kapotu a krátke zadné plató v modernej realizácii. Vodiči kabrioletu Ford Mustang ocenia na látkovej streche viacvrstvovú izoláciu, ktorá vozidlu dodáva luxusný vzhľad a tichý interiér. Aj po sklopení vytvára strecha pri jazde elegantný profil.

Nový Ford Mustang definuje niekoľko základných dizajnových prvkov, ako je napríklad: nízka strecha a široký „postoj“, uhladený profil vďaka príkremu uhlu čelného a zadného skla, trojrozmerne tvarované zadné svetlá s tromi časťami a moderné spracovanie typickej lichobežníkovej masky chladiča a žraločej prednej časti. Priestranný interiér je inšpirovaný leteckým kokpitom; priamo pred vodičom sú umiestnené veľké, jasné ukazovatele informácií o vozidle. Komfortné ovládanie zabezpečujú citlivé spínače a ovládače. Šírka vozidla a nová zadná náprava sa premietli do väčšieho priestoru pre pasažierov vo výške pliec a bokov a prakticky tvarovaného batožinového priestoru, do ktorého sa dajú uložiť dva vaky na golfové palice.

Skutočný zážitok s Mustangom

Základom trvalého zážitku s modelom Ford Mustang je jeho vzhľad, zvuk i spôsob, ako sa na ňom jazdí. Ford Mustang ponúka vynikajúce výkonnostné varianty a prepracovaný podvozok navrhnutý tak, aby kvalitou jazdných vlastností vyhovoval európskym vodičom. K vysoko hodnotenému 5,0-litrovému motoru V8 spoločnosti Ford, ktorý dosahuje viac než 426 k a 529 Nm krútiaceho momentu sa pridáva úplne nový 2,3-litrový motor EcoBoost, ktorý Mustangu prináša najnovšie technológie, výkon podporovaný turbodúchadlom a spĺňa aj prísne kritériá európskych motoristov v oblasti spotreby paliva a emisií CO2.

Tento motor EcoBoost poskytuje presne to, čo vodič od Mustangu očakáva. Plochý priebeh krútiaceho momentu v širokom rozsahu otáčok sa ukáže, keď ho potrebujete na jednoduchšie predbiehanie alebo hladkú jazdu na kľukatých cestách,“ komentoval hlavný konštruktér Mustangu Dave Pericak. 2,3-litrový motor EcoBoost v Mustangu využíva priame vstrekovanie paliva, variabilné časovanie vačiek a turbodúchadlo, ktoré v spojení s jedinečným nasávacím potrubím a plášťom turbodúchadla prinášajú výkonnosť, akú vodič Mustangu očakáva v projektovaných hodnotách viac než 309 k a 407 Nm krútiaceho momentu. V záujme vyššieho pohodlia pre vodiča a lepšieho ovládania vozidla má vyhotovenie s automatickou prevodovkou pod volantom umiestnené páčky sekvenčného radenia.

Mustang pre skutočných automobilových nadšencov

Nový Ford Mustang má úplne nový predný a zadný systém zavesenia kolies. Vpredu pomáha nová nápravnica po obvode spevniť prednú konštrukciu a znížiť hmotnosť, čím sa vytvoria silné základy na presnejšie ovládanie kolies; to následne vylepšuje ovládateľnosť, riadenie a celkovú jazdu. Nový systém vzpier MacPherson s dvomi guľovými kĺbmi tiež umožňuje použitie veľkých, silných bŕzd. Model s 2,3-litrovým motorom EcoBoost aj Mustang GT s motorom V8 budú v Európe vybavené súpravou výkonných bŕzd v kombinácii so štandardnými 19-palcovými kolesami. Vzadu sa nachádza úplne nový nezávislý systém zavesenia zadných kolies s integrálnymi ramenami. Geometria, pružiny, tlmiče aj silentbloky boli špeciálne upravené a vyladené pre takéto vysokovýkonné využitie a sú obzvlášť vhodné na európske cesty a pre kultúru rýchlej jazdy. Nové hliníkové hlavy uloženia ložísk kolies pomáhajú vzadu redukovať neodpruženú hmotnosť, čo zlepšuje jazdné vlastnosti a riadenie.

Inteligentná technológia

V novom Mustangu sa nachádza nemálo inovatívnych technológií, ktoré vodičom poskytujú detailné informácie, lepšiu ovládateľnosť vozidla a potrebnú konektivitu. Či už je vodič na starej kľukatej ceste alebo na víkendovom motoristickom podujatí, poklepaním na konzolové ovládače môže výberom dostupných režimov jazdy rýchlo upraviť citlivosť riadenia, odozvu motora a nastavenia ovládania prevodovky a elektronického stabilizačného systému. Kedykoľvek si tak môže Mustang dokonale prispôsobiť.

Nový Mustang bude tiež jedným z prvých vozidiel, ktoré do Európy prichádzajú so systémom SYNC 2, informačno-zábavným systémom spoločnosti Ford s 8-palcovou farebnou dotykovou obrazovkou s vysokým rozlíšením a pokrokovým hlasovým ovládaním, ktoré uľahčuje prístup k hudbe, navigácii, ovládaniu klimatizácie a k pripojeným mobilným telefónom. Navigácia v rámci systému SYNC 2 tiež ponúka režim rozdelenej obrazovky s detailným informáciami o križovatkách, ohlasovanie názvov ulíc, 3D zobrazenie orientačných bodov a veľkých križovatiek, ako aj sprievodcu Michelin. Systém SYNC 2 okrem toho umožňuje naraz vyslovovať ciele pre navigáciu či príkaz, aby systém prehrával hudbu želaného interpreta. Stačí stlačiť tlačidlo hlasového ovládania a povedať „som hladný“ a systém zobrazí zoznam miestnych reštaurácií, ku ktorým vám môže následne ukázať cestu.

Premiéra v očakávanom filme Need for Speed

Ford Mustang je už takmer 50 rokov hviezdou filmového plátna a televíznej obrazovky s viac ako 3 200-násobným účinkovaním vo filmoch a televíznych programoch. Teraz sa nový Mustang chystá na raketový štart svojej kariéry vo filme „Need for Speed“ s premiérou 14. marca. V napäto očakávanom filme „Need for Speed“, nakrútenom na motívy známej série videohier z produkcie Electronic Arts, bude herec Aaron Paul šoférovať upravený model Mustang pre rok 2014 a posadí sa aj za volant Mustangu novej generácie v jeho premiére na filmovom plátne.

Keď sa v apríli 1964 objavil Mustang prvej generácie, išlo o úplne neznáme vozidlo, ale producenti bondovky Goldfinger ho napriek tomu takmer okamžite obsadili do filmu vo verzii kabriolet 1965 bielej farby Wimbledon White. Po piatich desaťročiach je Mustang ikonou automobilizmu a popkultúry, takže režisér filmu „Need for Speed“ Scott Waugh neváhal a nový Mustang obsadil do svojho filmu ešte pred spustením predaja. Zadokumentovanie filmografie Mustangu si vyžiadalo enormné množstvo práce; na tvorbe stránky MustangIMDB.com, vytvorenej Stefanom Thorarensenom, zakladateľom a členom výboru Islandského Mustang klubu, sa podieľalo vyše 100 prispievateľov. Zoznam obsahuje už vyše 3 200 záznamov a takmer denne sa rozširuje.

Vzhľadom na významnú úlohu kinematografie v príbehu vozidla Ford Mustang bol Hollywood zvolený za jedno zo šiestich dejísk globálneho odhalenia nového Mustangu dňa 5. decembra 2013, popri európskom debute v španielskej Barcelone. Mustang sa dokonca previezol po páse vlhkého betónu pred historickým čínskym divadlom TCL. Rovnako ako takmer 200 ľudských celebrít vrátane niekoľkých hercov, ktorí mu pomohli stať sa hviezdou strieborného plátna, sú tak odtlačky a logo nového Mustangu zachované v betóne pre budúce generácie. Fanúšikovia uvedenej série videohier si už môžu vyskúšať virtuálnu jazdu v novom Mustangu vďaka bezplatnému hernému doplnku na stiahnutie pre hru Need for Speed™ Rivals.

50 rokov modelu Mustang

17. apríla 2014 oslávime 50. výročie uvedenia pôvodného Fordu Mustang na trh. Mustang sa aj naďalej vyrába v montážnej továrni Flat Rock v USA. Už od začiatku sme vedeli, že ak chceme skonštruovať nový Mustang, musíme to urobiť dokonale,“ uviedol Pericak. „Nový Mustang sme vybudovali od podlahy: je rýchly, vyzerá skvele, je prepracovaný a efektívny, ale pritom nestratil svoju pôvodnú príťažlivosť, ktorú si s ním už desaťročia spájajú ľudia.

Nové, veľké a luxusné SUV určené pre Európu

Na ženevskom autosalóne 2014 sa dnes vo svojej európskej premiére predstaví úplne nový koncept Ford Edge, ktorý naznačí, akým smerom sa budú uberať technológie, dizajn a remeselné spracovanie nového veľkého SUV od spoločnosti Ford určeného pre Európu. V koncepte sa predstavia aj potenciálne pokročilé technológie, vrátane funkcie diaľkového parkovania stlačením tlačidla, ktorú možno používať vo vozidle aj zvonka. Model Edge sa už stal populárnym v USA a v ďalších krajinách. Stane sa tiež prvým veľkým luxusným SUV vozidlom určeným pre Európu a jedným z najmenej 25 nových vozidiel, ktoré spoločnosť Ford v nasledujúcich piatich rokoch uvedie na európsky trh. Model Edge sa pripojí k novému kompaktnému a agilnému SUV modelu EcoSport, ktorý sa predáva už teraz, a k nedávno uvedenému novému modelu Ford Kuga. Spoločnosť Ford tak využíva svoje skúsenosti v kategórii SUV, aby v Európe mohla ponúknuť komplexný rad prepracovaných SUV modelov.

Kľúčové vlastnosti konceptu Ford Edge, elegantný športový vzhľad, vynikajúce jazdné vlastnosti, nízka spotreba paliva a technológie na asistenciu vodičovi, sú v súlade s očakávaniami zákazníkov na celom svete, čo predstavuje hybnú silu globálneho rastu v segmente SUV. V Európe, kde modely s vyššou výbavou Titanium v súčasnosti tvoria až 70 percent všetkých predaných vozidiel Ford S-MAX, uspokojí Ford Edge dopyt po luxusnom, technologicky vyspelom vozidle SUV so skvelou jazdnou dynamikou a vzhľadom. Podiel predaných vozidiel SUV v regióne vzrástol od roku 2005 do roku 2012 zo 6,5 percenta na 11,9 percenta. Spoločnosť Ford predpokladá, že podiel kategórie vozidiel SUV sa v Európe od roku 2013 do roku 2018 zvýši o 22 percent. Údaje organizácie IHS Automotive naznačujú, že celosvetový predaj vozidiel kategórie SUV vzrástol od roku 2007 do roku 2012 o 45 percent. V tejto kategórii sa momentálne predá viac ako 13 miliónov kusov vozidiel ročne, t.j. 17 percent celkového objemu automobilového trhu.

Pokročilé funkcie pre inteligentnejšie vozidlá

Technológie na asistenciu vodičovi a funkcie v koncepčnom vozidle Ford Edge ponúkajú náhľad na budúce inteligentnejšie vozidlá značky Ford s lepšími jazdnými vlastnosťami. Tieto technológie na báze senzorov tvoria základné stavebné prvky budúcich systémov automatizovaného riadenia. Vďaka nim bude jazda bezpečnejšia a úspornejšia.

Systém plnoautomatického parkovania je prototypom technológie, ktorá nadväzuje na systém aktívneho parkovacieho asistenta Ford a ktorá zákazníkom umožní zaparkovať vozidlo jednoduchým stlačením tlačidla alebo dokonca pomocou diaľkového ovládača. Systém dokáže pomocou ultrazvukových senzorov vyhľadať kolmé parkovacie miesto a zákazníkom stačí pred nastúpením počkať, kým vozidlo vyjde z úzkeho parkovacieho miesta.

Systém na vyhýbanie sa prekážkam je súčasťou výskumného projektu spoločnosti Ford, ktorého cieľom je zdokonaliť pokročilý Výskumné a vývojové vozidlo dokáže vydať výstrahu, ak zistí, že v rovnakom jazdnom pruhu vpredu sa nachádzajú pomaly sa pohybujúce objekty alebo pevné prekážky. Ak vodič po výstrahe nezačne vykonávať korekcie volantom ani brzdiť, systém začne automaticky riadiť a brzdiť vozidlo, aby zabránil kolízii.

Vďaka adaptívnemu riadeniu je riadenie pri nízkych rýchlostiach jednoduchšie, pričom riadenie vo všetkých podmienkach je istejšie a poskytuje vodičovi intenzívnejší zážitok. Technológia je založená na systéme elektrického posilňovača riadenia. Ovláda vzťah medzi tým, ako veľmi vodič točí volantom, a tým, ako sa otáčajú kolesá. Znamená to, že riadenie pri nízkych rýchlostiach, ako napríklad výjazd z parkovacieho miesta, vyžaduje zo strany vodiča menšie úsilie.

Technológie zajtrajška k dispozícii už dnes

Vysokou prioritou pre spoločnosť Ford je vývoj technológií, ktoré môžu ľuďom na celom svete pomôcť cítiť sa istejšie a bezpečnejšie. Koncept Ford Edge ponúka mnoho automatizovaných technológií na asistenciu vodičovi, základné stavebné prvky pre plnoautomatizované vozidlá budúcnosti, ktoré spoločnosť ponúka vo svojich globálnych produktoch už dnes. Sú to napríklad:

Aktívny parkovací asistent, ktorý zmierňuje stres z pozdĺžneho parkovania. Pomocou senzorov a systému riadenia dokáže naviesť vozidlo na parkovacie miesto, pričom vodič ovláda len plynový a brzdový pedál. V Európe je k dispozícii v modeli Focus, Kuga, C-MAX a Grand C-MAX.

Pomocník pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu, ktorý používa dopredu nasmerovanú kameru na sledovanie povrchu vozovky a rozpoznávanie značenia jazdných pruhov. Systém pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu dokáže posúdiť, či vozidlo vychádza zo svojho jazdného pruhu a následne na to upozorní vodiča vibráciami volantu. Ak vodič na vibrácie nereaguje, systém pomocou krútiaceho momentu pôsobiaceho na volant vráti vozidlo späť do stredu jazdného pruhu. V Európe je k dispozícii v modeloch Focus, Kuga, C-MAX a Grand C-MAX.

Adaptívny tempomat a funkcia včasnej výstrahy využívajú radar na detekciu pohybujúcich sa vozidiel bezprostredne vpredu a v prípade potreby dokážu upraviť cestovnú rýchlosť. V Európe je k dispozícii v modeloch Focus, Kuga, Mondeo, Galaxy a S-MAX.

Systém monitorovania mŕtveho uhla (BLIS) využíva radarové senzory v zadných rohoch nárazníka, ktoré monitorujú priestor vedľa vozidla a kúsok za ním. Ak sa počas jazdy v mŕtvom uhle vodiča nachádza iné vozidlo, senzory rozsvietia výstražnú kontrolku v spätnom zrkadle. Systém BLIS je v Európe k dispozícii v modeloch Focus, Kuga, C-MAX a Grand C-MAX, Mondeo, Galaxy a S-MAX.

Elegantný a športový dizajn exteriéru

Exteriér koncepčného vozidla Ford Edge je starostlivo vytvarovaný, splývavý a športový. Mohutné blatníky vytvárajú dojem a vzhľad bežca na štartovom rošte. Dozadu sklonená mriežka chladiča dodáva kapote robustné, ale zároveň kompaktnejšie tvary. Koncept Edge navyše obsahuje aj novú modernú verziu aktívneho zatvárania mriežky chladiča. Mriežka sa automaticky otvára a zatvára s cieľom udržiavať optimálnu prevádzkovú teplotu motora a maximálnu aerodynamickú účinnosť. Systém tak podporuje nízku spotrebu paliva novej generácie motorov EcoBoost s technológiou vypínania a štartovania motora Štart-Stop. Po aktivácii sa jeden panel zasunie zhora nadol a následne sa na svoje miesto presunú aj ďalšie dva, ktoré akoby vyžarovali z oválu Ford. Kvôli dodatočnému zvýšeniu účinnosti sú v spodnej časti masky umiestnené jedinečné vzduchové clony. Vzduchové clony a potrubia sú navrhnuté tak, aby prúd vzduchu nasmerovali z prednej časti vozidla von cez podbehy predných kolies a nadol po stranách vozidla. Predné svetlomety aj koncové svetlá v koncepčnom vozidle Ford Edge využívajú technológiu LED diód. Svetlomety svietia celé nabielo a vytvárajú súvislý a homogénny zdroj svetla. V režime diaľkových svetiel sa jednotlivé LED diódy rozsvietia vo forme krištáľových kociek. Smerové svetlá sa premenia z chrómového dielu na jasný jantár, osvetlený zozadu cez mikroskopické otvory na okraji, čím umocnia laserový vzhľad svetlometov. Koncové svetlá majú podobný štýl a inteligentne a štýlovo sa pridávajú k podsvieteniu. Exteriér je nalakovaný novým medeným odtieňom Copper Flame, moderným stvárnením prémiovej farby, ktorá je v súčasnosti populárna na vozidlách Ford.

Špičkové spracovanie a luxusné materiály

Medzi luxusné interiérové prvky patrí kožená ručne šitá prístrojová doska, 10-palcový stredový displej so systémom Ford SYNC s hlasovým ovládaním a dotykovou obrazovkou. V kabíne sa okrem toho vyníma dynamická stredová konzola s mechanickými spínačmi, leštené kovanie na lakťovej opierke, v okolí kľučiek dverí a vetracích otvorov, ako aj plávajúca horná časť prístrojovej dosky, prahové lišty s jasnou striebornou povrchovou úpravou, matný čierny lak a nápis „Edge“ osvetlený LED diódami. Vysoká úroveň remeselného spracovania a luxusné materiály sú jednotným znakom konceptu Ford Edge. Napríklad, horná časť prístrojovej dosky, stredová konzola a prvky dverí sú čalúnené čiernou nubukovou kožou, zvýraznenou elegantným prešívaním. Masívna olejová textúra vytvára pri dotyku pocit podobný koži, ktorá sa používa na exkluzívnom nábytku. Oproti tomu je na miestach často vystavovaných dotyku použitá hladká koža. Medený odtieň sa pre svoj luxusný vzhľad používa ako zvýrazňujúci prvok na koberčekoch, prístrojovej doske a ďalších miestach, kde dopĺňa vonkajšiu farbu laku. Kožené sedadlá zaujmú výrazným perforovaným vzorom, ako aj luxusným prešívaním a dekoračným štítkom na opierkach hlavy a v hornej časti opory ramien.

Kompletná ponuka v segmente SUV

Ford sľúbil luxusné a veľké SUV v podobe novej generácie európskeho modelu Edge, ktoré sa pripojí k novým modelom Kuga a EcoSport,“ uzavrela Samardzichová. Nový koncept Edge zdôrazňuje potenciál skutočne technologicky pokročilého modelu, ktorý dokáže splniť, ba dokonca prekonať očakávania v tomto rastúcom segmente.

Budúcnosť ekologických vozidiel

Spoločnosť Ford Motor Company dnes na autosalóne v Ženeve odhalila koncept C-MAX Solar Energi, prvé vozidlo svojho druhu poháňané slnečnou energiou s potenciálom priniesť to najlepšie z hybridného vozidla typu plug-in a navyše bez závislosti na zapojení do elektrickej siete. Namiesto nabíjania batérie v elektrickej zásuvke získava koncept Ford C-MAX Solar Energi energiu zo slnka použitím špeciálneho koncentrátora, ktorý funguje ako lupa a zameriava silné lúče na solárny panel umiestnený na streche vozidla. Výsledkom je koncepčné vozidlo, ktoré po jednodennom pobyte na slnku dosiahne rovnaký výkon ako klasický hybrid typu plug-in C-MAX Energi, nabíjaný z elektrickej siete. Využitím obnoviteľného zdroja energie zníži koncept Ford C-MAX Solar Energi ročné emisie skleníkových plynov bežného vlastníka vozidla odhadom o štyri metrické tony.

Koncept C-MAX Solar Energi je výsledkom spolupráce spoločnosti Ford a kalifornskou spoločnosťou SunPower Corp zo San José a Georgijského technologického inštitútu sídliaceho v meste Atlanta. Spoločnosť Ford vyrobila koncept C-MAX Solar Energi, aby preskúmala pozitívny vplyv vozidiel so solárnym pohonom na životné prostredie a aby naznačila, ako by mohla vyzerať budúcnosť ekologických vozidiel značky Ford.

Dobré predaje elektrifikovaných vozidiel

Koncept C-MAX Solar Energi podstupuje svoju premiéru krátko na to, ako spoločnosť Ford v Severnej Amerike zaznamenala rekordne vysoký predaj elektrifikovaných vozidiel. Spoločnosť Ford v roku 2013 predala na tamojšom trhu takmer 88 000 hybridných vozidiel, hybridov typu plug-in a plne elektrických vozidiel. Severná Amerika je pre elektrifikované vozidlá celosvetovo najväčší trh. V Európe uvedie spoločnosť Ford elektrický hybrid typu plug-in C-MAX Energi do predaja ešte tohto roku, aby na rok 2014 ponúkla európskym showroomom výber z troch rôznych elektrických vozidiel. Ford Focus Electric s nulovými emisiami sa stal minulý rok prvým plne elektrickým vozidlom, ktoré Ford vyrobil v Európe, konkrétne v nemeckom meste Saarlouis; do predaja bude tiež v roku 2014 uvedený úplne nový model Mondeo Hybrid. Ponuka elektrifikovaných vozidiel dopĺňa kompletnú škálu úsporných benzínových a naftových automobilov a prichádza práve včas, spolu s vzrastajúcim záujmom o hybridy a hybridy typu plug-in v Európe.

Prelomová ekologická technológia

Spoločnosť SunPower, ktorá je partnerom firmy Ford v oblasti solárnych technológií už od roku 2011, vyrába vysoko efektívne solárne články umiestnené na streche koncepčného vozidla Ford C-MAX Solar Energi. Keďže nahromadenie dostatku energie na nabitie vozidla trvá veľmi dlho, obrátila sa firma Ford na Georgijský technologický inštitút s otázkou, ako zosilniť slnečné žiarenie, aby bolo možné hybrid na solárny pohon používať každý deň. Výskumníci menovaného inštitútu vyvinuli koncentrátor slnečného žiarenia umiestnený mimo vozidla, ktorý využíva špeciálnu Fresnelovu šošovku. Pomocou nej upriamuje slnečné svetlo na solárne články, pričom osemnásobne zosilňuje intenzitu dopadajúceho slnečného žiarenia. Fresnelova šošovka je kompaktná šošovka pôvodne využívaná v majákoch. Systém čaká na udelenie patentu a je v princípe podobný zväčšovaciemu sklu; okrem toho sa tiež prispôsobuje posunu slnka z východu na západ, pričom pomocou koncentrátora dokáže každý deň vyrobiť také množstvo slnečnej energie, že dosiahne plné nabitie batérie ako z elektrickej siete.

Takmer neobmedzený jazdný dosah

Odhadovaný jazdný dosah konceptu Ford C-MAX Solar Energi pri plnom nabití je taký istý ako v prípade klasického modelu C-MAX Energi: až 998 kilometrov, z toho viac než 30 kilometrov* na čisto elektrický pohon. Ak by priemerný európsky zákazník denne najazdil koncepčným vozidlom C-MAX Solar Energi aspoň 30 kilometrov na slnečný pohon, ušetril by na pohonných hmotách viac než 1000 eur.** Vo vozidle je zachovaný nabíjací konektor, takže sa môže nabíjať káblovým pripojením do nabíjacej stanice. Vodič má teda stále možnosť nabiť batériu v elektrickej sieti.  Využitím obnoviteľnej slnečnej energie prostredníctvom strešného systému solárnych panelov sa koncept C-MAX Solar Energi oslobodil od závislosti na nabíjaní batérie v tradičnej elektrickej sieti. Interné údaje spoločnosti Ford naznačujú, že až pri 75 percentách všetkých jázd, ktoré priemerný vodič absolvuje v solárnom hybridnom vozidle, by sa mohol využívať pohon na slnečnú energiu. Nabíjanie mimo siete je obzvlášť dôležité na miestach, kde nie je elektrická sieť dostatočne rozvinutá, má časté výpadky alebo je jej využitie veľmi nákladné.

*Odhadované údaje spotreby paliva, emisií skleníkových plynov a kvality ovzdušia sú len orientačné a vydáva ich oddelenie dopravy a kvality ovzdušia Agentúry pre ochranu životného prostredia v USA. **Pri predpokladanej cene paliva 1,5 eura za liter.

Premiéra nového systému SYNC 2

Spoločnosť Ford Motor Company predviedla na autosalóne v Ženeve komunikačný systém SYNC 2, ktorý umožňuje vodičom ovládať palubné systémy vozidla pomocou jednoduchých príkazov vyslovených prirodzeným hlasom a novej farebnej dotykovej obrazovky s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou osem palcov. Funkcie systému SYNC 2 v novom modeli Focus uľahčujú ovládanie multimediálneho systému, klimatizácie, navigácie a pripojených mobilných zariadení pomocou hlasových príkazov. Na základe spätnej väzby od zákazníkov systém SYNC 2 prináša aj zjednodušené, elegantné ovládacie prvky.

Jednoduché hlasové ovládanie

Jednoduchým stlačením tlačidla hlasového ovládania a vyslovením povelu „Som hladný“ môžete zobraziť zoznam reštaurácií v okolí. Ak je vaša potreba najesť sa menej naliehavá, môžete využiť kulinárskeho sprievodcu MICHELIN a vybrať si reštauráciu. Systém SYNC 2 vás telefonicky spojí so zvolenou reštauráciou, aby ste si zarezervovali stôl, a následne vás tam zavedie. Zjednodušený je aj spôsob zadávania adresy pre navigačný systém. Namiesto postupného vymenovávania jednotlivých častí adresy môžete odteraz vysloviť celú adresu naraz a systém vám SYNC 2 ponúkne smery, akými je možné dostať sa do cieľa. V prípade bodov záujmu dokonca nemusíte ani zadávať adresu, jednoducho vyslovíte názov dominanty, napríklad „Buckinghamský palác“ alebo „Štadión Santiaga Bernabéua“. Pamätihodnosti, rovnako ako hlavné križovatky, sa na obrazovke zobrazia trojrozmerne. Ak vám je teplo a chcete sa rýchlo schladiť, stačí povedať „Klimatizácia na maximum“. Prípadne môžete byť aj konkrétnejší a zadať povel „Teplota 20 stupňov“. Po pripojení hudobného prehrávača MP3 môžete počúvať hudbu podľa svojho želania, stačí požiadať systém SYNC 2, aby prehral interpreta alebo skladbu podľa vášho výberu, a vôbec pritom nemusíte vymenovávať celý reťazec príkazov. V prípade kompatibilných prehrávačov sa na obrazovke zobrazí aj obal príslušného albumu.

Intuitívne ovládanie vo viacerých jazykoch

Systém SYNC 2 sme vyvinuli tak, aby ho vodiči mohli používať jednoducho a intuitívne. Plynulo sa prepína medzi dotykovou obrazovkou a hlasovým ovládaním,“ uviedol Pim van der Jagt, výkonný technický riaditeľ spoločnosti Ford pre výskum a inovácie. „Vodiči budú môcť ovládať viac palubných systémov než doteraz a nemusia pritom spustiť oči z cesty ani ruky z volantu. Informačno-zábavný systém SYNC 2 bude mať európsku premiéru v novom Focuse a v druhej polovici roka 2014 ním bude vybavený aj nový model Mondeo. V novom Mustangu sa objaví pri uvedení vozidla na trh v roku 2015. Automobilka Ford ohlásila prvý systém SYNC pre Európu v roku 2012 a odvtedy je súčasťou modelov B-MAX, Fiesta, Kuga, Focus ST a Transit. Systém ponúka funkciu, pomocou ktorej dokáže nahlas prečítať prichádzajúce textové správy z mobilného telefónu, a je kompatibilný s rôznymi digitálnymi hudobnými prehrávačmi. Systém SYNC je v ponuke v deviatich európskych jazykoch: angličtine, francúzštine, španielčine, portugalčine, nemčine, taliančine, turečtine, holandčine a ruštine.