Fotogaléria

Kinetický dizajn FORD

Kinetický dizajn je stvárnenie dynamických jazdných vlastností prostredníctvom vonkajších a interiérových dizajnových prvkov. V roku 2004 bol Martin Smith, výkonný riaditeľ pre dizajn spoločnosti Ford of Europe, poverený úlohou vytvoriť nový dizajnový jazyk pre značku Ford. Tento kľúčový moment aktuálneho obdobia histórie značky Ford bol počiatkom vzniku novej dizajnovej filozofie spoločnosti Ford, ktorá dostala pomenovanie kinetický dizajn.

 


Skúmanie „energie v pohybe“

Keď sme Martina Smitha požiadali, aby definoval kinetický dizajn značky Ford, jeho odpoveď bola jasná: „Jazyk foriem je vyjadrovaný prostredníctvom výrazných, dynamických línií a plných plôch. Keď sa pozriete na kinetický dizajn, môžete vidieť, že stvárňuje energiu v pohybe.“ Práve energia v pohybe je to, čo vystihuje tento dizajnový jazyk. A preto pozorovateľ už pri letmom pohľade nadobúda dojem, že sa vozidlo pohybuje, aj keď stojí.

Vývoj dizajnu

Prvým pokusom o vyjadrenie kinetického dizajnu značky Ford bolo v roku 2005 koncepčné vozidlo SAV, z ktorého sa nakoniec zrodil model S-MAX. Odvtedy sa nový dizajnový jazyk podpísal na modeloch Galaxy, Mondeo, Kuga, Focus, novej Fieste a napokon aj na vynovenom modeli Ka. Martin Smith opäť dokonale zhrnul víziu tvorcu kinetického dizajnu značky Ford: „Chceme vytvárať automobily, ktoré budú v ľuďoch okamžite vyvolávať pocity, opísateľné výrokom ‚to chcem. Táto vízia sa z koncepcie premenila na úžasnú realitu.


Koncepčné vozidlo SAV

Koncepčné vozidlo SAV

Ford S-MAX

Ford Mondeo

Ford Focus

Ford Fiesta

Ford Kuga

Ford Ka

Koncepčné vozidlo Iosis

Dizajnový koncept Iosis, ktorý mal premiéru vo Frankfurte v roku 2005, staval na niektorých nápadoch, ktoré boli predtým aplikované na koncepčnom vozidle SAV. Základným cieľom jeho tvorcov bolo uchopiť energiu v pohybe a dať jej vizuálnu formu. Dizajnéri museli rýchlo identifikovať hlavné grafické znaky dizajnu značky Ford. Najvýznamnejším prvkom bol nasávací otvor v tvare obráteného lichobežníka pod prednou maskou. Ďalšími novými prvkami boli výrazné blatníkové oblúky, výrazná bočná hrana pod oknami a dynamická vrezaná línia pozdĺž celého boku karosérie.

Radikálne odlišný interiér

Pokiaľ ide o interiér, dizajnérsky tím chcel, aby vozidlo „vtiahlo“ vodiča dnu hneď po otvorení dverí. Podľa Martina Smitha je dizajn interiéru „rovnako dôležitý, ak nie dôležitejší ako dizajn zovňajšku“. Vývoj dizajnu dospel k spojeniu high-tech vzhľadu a realistickej praktickosti. Vo finálnej podobe mal iosis sofistikovaný interiér inšpirovaný bojovým potápačským výstrojom, vybavený materiálmi ako neoprén a jemná koža.

Stvorenie Mondea

Celá idea koncepčného vozidla iosis so všetkými kľúčovými prvkami bola potom premietnutá do podoby produkčného modelu. Výsledkom je model Mondeo, ktorý dnes vídame na cestách. Svojím príchodom pozdvihol filozofiu a jazyk foriem kinetického dizajnu značky Ford na novú úroveň, stelesňujúc všetky jeho hlavné prvky. Tie spoločne vytvárajú dizajn, ktorý vyžaruje silu a eleganciu, a pritom zreteľne stvárňuje „energiu v pohybe“.


Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Interiér modelu Mondeo

Koncepčné vozidlo Iosis

Koncepčné vozidlo Iosis

Koncepčné vozidlo Iosis

Koncepčné vozidlo Iosis

Koncepčné vozidlo Iosis

Koncepčné vozidlo Iosis

Koncepčné vozidlo Iosis

Skica konceptu Iosis

Skica konceptu Iosis

Skica konceptu Iosis

Koncepčné vozidlo IosisX

Koncepčné vozidlo IosisX sa prvýkrát objavilo na autosalóne v Paríži v roku 2006. Jednou z nasledujúcich úloh po predstavení konceptu iosis bolo ukázať, ako by sa mohol kinetický dizajn značky Ford premietnuť do ďalších modelov. „Toto vozidlo dokazuje, ako sme schopní aplikovať princípy kinetického dizajnu aj na iných typoch vozidiel“, povedal Martin Smith. „Našu filozofiu ‚energia v pohybe sme tak posunuli ešte ďalej a naznačili sme, aké odlišné budú autá značky Ford v budúcnosti.”

Posun filozofie vpred

Pri pohľade na modely Iosis, Mondeo a IosisX možno ľahko nájsť veľa spoločných čŕt. Na všetkých modeloch si možno všimnúť pretiahnutý tvar bočných okien, vzadu zakončený stúpajúcou spodnou líniou na stĺpiku C alebo na stĺpiku D. Ďalším spoločným dizajnovým prvkom je výrazná, dynamická bočná línia, prebiehajúca po celej dĺžke karosérie. Podľa Ruth Pauli, šéfdizajnérky pre farby a materiály, koncept IosisX posunul dizajn opäť smerom vpred: „Potrebovali sme popracovať na troch základných pilieroch: emotívnosti našich produktov, kvalite vyhotovenia a sile dizajnu našej značky.”

Stvorenie modelu Kuga

Model Kuga, ktorý vzišiel z konceptu IosisX, sa objavil na trhu v roku 2008. Bol to celkom nový člen rodiny osobných automobilov značky Ford a vďaka pohonu všetkých kolies AWD aj prvý zástupca v segmente vozidiel typu crossover. Pokiaľ ide o finálny dizajn, Martin Smith jasne hovorí, že dizajn modelu Kuga dokonale vyjadruje princíp energie v pohybe: „Vďaka kombinácii silných dizajnových výrazových prostriedkov a odvážnych vizuálnych motívov vozidlo vzbudzuje dojem pohybu, aj keď je zaparkované.”


Ford Kuga

Ford Kuga

Ford Kuga

Koncové svetlo modelu Kuga

Ford Kuga

Interiér modelu Kuga

Interiér modelu Kuga

Koncepčné vozidlo IosisX

Koncepčný model IosisX

Koncepčný model IosisX

Koncepčný model IosisX

Koncepčný model IosisX

Koncepčný model IosisX

Koncepčný model IosisX

Skica modelu Kuga

Skica modelu Kuga

Koncept Verve

Koncepčné vozidlo Verve, predstavené na autosalóne vo Frankfurte v roku 2007, bolo odvážnou víziou malého automobilu v duchu kinetického dizajnu značky Ford. Stefan Lamm, šéf exteriérového dizajnu spoločnosti Ford of Europe, oznámil jednoznačný cieľ: „chceme sa stať lídrom v dizajne malých automobilov a vyrábať individualistické vozidlá pre zákazníkov ako individuality.“ Koncepčné vozidlo Verve s plnými plochami na karosérii, hladkou strešnou líniou a kabínou bez stĺpika B demonštruje strhujúce možnosti vyjadrenia filozofie kinetického dizajnu značky Ford v prípade malého automobilu.

Zhmotnenie futuristických predstáv

Interiér koncepčného vozidla Verve je rovnako úchvatný ako jeho zovňajšok. Bol navrhnutý pre generáciu, ktorá vníma mobilné telefóny ako prirodzenú súčasť života. Zároveň prezentuje priekopnícke technológie, ktoré sa raz môžu stať realitou. Niko Vidakovic, šéf interiérového dizajnu spoločnosti Ford of Europe, povedal: „Je to obrovský skok, pokiaľ ide o aplikovanie kinetického dizajnu v interiéri vozidla, sme presvedčení, že takéto vizuálne inovácie, ktorých výsledkom je intenzívne prepojenie dizajnu interiéru a exteriéru vozidla, nenájdete u žiadneho iného výrobcu.”

Stvorenie novej Fiesty

Pri pohľade späť do roku 2008, v ktorom spoločnosť Ford ohlásila príchod novej Fiesty, Martin Smith hovorí: „Pre mňa to bola každým kúskom najdokonalejšia, najvýraznejšia a najvzrušujúcejšia Fiesta, akú kedy Ford vyrobil.“ Bola stelesnením kinetického dizajnu značky Ford v tej najčistejšej podobe, s charakteristickou spodnou maskou chladiča, výraznými okrajmi blatníkov a dynamickou bočnou líniou, tiahnucou sa po celej dĺžke vozidla. Futuristický interiér prekonal očakávania, ktoré vzbudil koncept Verve. Obsahoval zábavný systém inšpirovaný mobilnými telefónmi a dômyselné ovládacie rozhranie.


Nová Fiesta

Interiér modelu Fiesta

Nová Fiesta

Stredová konzola

Koncepčné vozidlo Verve

Koncepčné vozidlo Verve

Koncepčné vozidlo Verve

Koncepčné vozidlo Verve

Nová Fiesta

Skica konceptu Verve

Skica konceptu Verve

Skica konceptu Verve

Iosis MAX

Koncept Iosis MAX, nedávno uvedený na ženevskom autosalóne 2009, prezentoval predstavu spoločnosti Ford o vozidle typu MAV (Multi Activity Vehicle). Naznačuje začiatok novej etapy vývoja kinetického dizajnu značky Ford, je ukážkou novej koncepcie otvárania dverí, možností využitia ľahkých materiálov a vyspelej aerodynamiky. Dômyselne využitý priestor interiéru je plný dramatických, hranatých tvarov, inšpirovaných futuristickými filmami, architektúrou a dizajnom kozmického veku. Dokonale ladí s plynulými tvarmi karosérie vozidla v duchu kinetického dizajnu značky Ford a rúca stereotypné predstavy o tom, ako by malo vyzerať vozidlo typu MAV. „Ide o najštýlovejšie vyjadrenie predstavy vozidla typu MAV,“ vysvetľuje Patrick Verhée, manažér pre dizajnovú inováciu a ukážkové vozidlá spoločnosti Ford of Europe. „Je to majstrovské dielo, dokonale spájajúce dizajn s funkčnosťou.”

Čo bude ďalej?

Dizajnérsky tím hovorí o nástupe nového smeru, a to nielen v spoločnosti Ford, ale v celom automobilovom priemysle. Konečným cieľom je zisk vedúceho postavenia v oblasti dizajnu prostredníctvom neustále rozvíjaného a zdokonaľovaného kinetického dizajnu značky Ford. Pokiaľ ide o budúcnosť, zámery Martina Smitha sú jasné: „Hoci Iosis MAX nie je predchodcom žiadneho konkrétneho produkčného modelu, je evidentnou ukážkou, ako sa kinetický dizajn vyvíja, a ako sa dá s úžasným úspechom aplikovať na všetky vozidlá z portfólia značky Ford.”


Iosis MAX a tím dizajnérov

Dizajnér interiéru Murat Seven

Iosis MAX

Iosis MAX v procese návrhu

Interiér konceptu Iosis MAX

Koncepčné vozidlo Iosis MAX

Koncepčné vozidlo Iosis MAX

Predné svetlo konceptu Iosis MAX

Koncepčné vozidlo Iosis MAX

Koncepčné vozidlo Iosis MAX

Koncepčné vozidlo Iosis MAX