Fotogaléria

Veľká cena Paríža

24. júla 2014 – Monako je možno vrcholom kalendára Veľkých cien, ale pre bežného vodiča sú dokonalou výzvou ulice Paríža. Francúzska metropola je známa ako jedno z najstresujúcejších miest pre vodičov, vozidlá sú natlačené úplne na seba, jazda vedie cez nebezpečné križovatky a vodiči sa tlačia aj do najužších medzier. A práve vďaka týmto podmienkam je parížska premávka ideálnym miestom na otestovanie technológie automatického brzdenia Active City Stop. Konštruktéri najprv podrobili systém komplexnému vývojovému procesu a testovaniu na uzavretej trati a nakoniec hľadali náročné reálne prostredie, v ktorom by ho mohli otestovať až na hranice jeho možností.

Parížske ulice nie sú určené pre vodičov so slabšou povahou. Množstvo pruhov rýchlo jazdiacich vozidiel, ktoré súperia o priestor, a rušné križovatky, na ktorých praskajú nervy aj skúseným vodičom,“ povedal Nils Gerber, technický expert oddelenia konštrukcie elektrických a elektronických systémov spoločnosti Ford of Europe. Vedeli sme, že tieto ulice sú ideálne na vyskúšanie systému Active City Stop v podmienkach, ktoré jednoducho nie je možné navodiť na skúšobnej dráhe. Pokročilá verzia systému Active City Stop, ktorá funguje až do rýchlosti 50 km/h, sa predstaví v novom Forde Focus, ktorý sa tento rok začne predávať v Európe.

Inteligentný senzor na detekciu svetla a vzdialenosti systému Active City Stop sníma cestu pred vozidlom 50-krát za sekundu. Systém tak dokáže znížiť závažnosť nárazu dozadu, a v niektorých prípadoch dokonca úplne zabrániť nehode. Ak vodič včas nereaguje na spomaľujúcu alebo zastavenú premávku pred vozidlom, systém začne brzdiť, zníži krútiaci moment motora a aktivuje zadné výstražné svetlá.

Testu sa zúčastnili profesionálni vodiči so znalosťou miestnych pomerov, ktorí jazdili s vozidlami po rušných parížskych uliciach (ktoré patria medzi 10 najupchanejších v Európe*) a cez notoricky známe križovatky, ako je napr. Place de l'Etoile pri Víťaznom oblúku, kde sa spája 12 hlavných ciest. Kvôli bezpečnosti bola počas testov deaktivovaná funkcia automatického brzdenia, konštruktéri však mohli sledovať a analyzovať správanie systému. Videli, kedy by sa systém aktivoval a naladili ho tak, aby sa brzdenie aktivovalo len v momente hroziaceho nárazu dozadu. Potom podrobnejšie preskúmali konkrétne situácie a využili pri tom aj videozáznamy reálnej premávky.

Paríž je veľmi dobrým miestom pre tento druh testu, stretnete sa so všetkými druhmi jazdných situácií,“ povedal Pascal Houssais, profesionálny vodič, ktorý sa zúčastnil testu. Vodiči môžu jazdiť veľmi nepredvídateľne, prechádzajú medzi jazdnými pruhmi bez akéhokoľvek varovania a ľudia sa neustále ponáhľajú. Počas posledného testovania v Paríži získali konštruktéri zo spoločnosti Ford počas piatich dní údaje z viac ako 4 000 km jázd. Pri teste využili prototypy modelov Mondeo a Tourneo Connect, ktoré jazdili počas dopravnej špičky. Vďaka testom v reálnej premávke mohol tím vyhlásiť systém za pripravený do výroby pre každý model.

Systém Active City Stop sa po prvýkrát predstavil vo Forde Focus v roku 2011 a rýchlo si získal úspech u európskych vodičov. V súčasnosti je touto technológiou vybavených viac ako 170 000 vozidiel značky Ford v celej Európe. Medzičasom sa tento systém začal montovať aj do modelov Fiesta, B-MAX, C-MAX, Grand C-MAX, Kuga, Transit Connect a Tourneo Connect.

V novom Focuse sa taktiež predstaví pokročilá technológia umožňujúca bezpečnejšie a menej stresujúce parkovanie. Systém kolmého parkovania pomôže vodičovi zacúvať na parkovacie miesto po boku iných vozidiel bez ovládania volantu. Systém upozornenia na križujúce vozidlá (Cross Traffic Alert) upozorní vodiča pri vychádzaní z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré by mu mohli čoskoro skrížiť cestu. Asistent pri vychádzaní z parkovacieho miesta (Park-Out Assist) zasa pomáha vodičovi vyjsť z pozdĺžneho parkovacieho miesta.

Plánom konštruktérov Ford do budúcnosti je vývoj plnoautomatického parkovacieho asistenta, ktorý by vodičovi umožnil zaparkovať vozidlo jednoduchým stlačením tlačidla, či už zvnútra alebo zvonka vozidla. Spoločnosť Ford taktiež skúma možnosti pokročilých systémov na zvýšenie bezpečnosti, ktoré sú založené na komunikácii medzi vozidlami navzájom a medzi vozidlami a infraštruktúrou. Patria medzi ne elektronické núdzové brzdové svetlá, ktoré by mohli na nebezpečenstvo upozorniť vodiča, ktorý sa nachádza za zákrutou alebo ďalej v premávke.

*Miera dopravného zahltenia podľa najnovšieho európskeho dopravného indexu od spoločnosti TomTom http://www.tomtom.com/en_gb/trafficindex/