Fotogaléria

Ford na Rely Dakar 2014

2. augusta 2013 – Tím Ford Racing potvrdil, že dve vozidlá Ford Ranger skonštruované v Juhoafrickej republike sa zúčastnia na náročných celosvetových pretekoch Rely Dakar 2014, ktoré sa uskutočnia 5. až 18. januára 2014 v Južnej Amerike. Projektový tím, ktorému značka Ford vďačí za účasť na Rely Dakar, predstavuje zmes juhoafrických a medzinárodných odborníkov. Účelové vozidlá Ford Ranger pripravuje tím Neil Woolridge Motorsport v juhoafrickom Pietermaritzburgu, zatiaľ čo logistiku má na starosti nemecká firma South Racing. Podobne bude zložená aj posádka vozidiel, medzinárodnú i miestnu zložku za volantom budú predstavovať rodák z Južnej Ameriky Lucio Alvarez a Juhoafričan Chris Visser.

Sme veľmi hrdí na to, že na Dakar 2014 posielame tieto Rangery juhoafrickej výroby,“ uviedol Jeff Nemeth, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Ford Motor Company v Južnej Afrike. „Dakar je vrcholnou skúškou človeka a stroja a sme veľmi radi, že máme príležitosť zúčastniť sa na nej s fenomenálnym tímom vyzbrojeným miestnou aj medzinárodnou odbornosťou.Rely Dakar 2013 sledovala viac než miliarda televíznych divákov na celom svete a 4,6 milióna divákov si prišlo pozrieť preteky naživo do Južnej Ameriky. Dakar je skutočne medzinárodnou prehliadkou terénnych vozidiel,“ uviedol Dave Schoch, viceprezident skupiny Ford a prezident pre ázijsko-pacifický región. „Teší nás, že sme vytvorili medzinárodný tím, ktorý má o tejto súťaži vynikajúce znalosti a zároveň dosahuje výborné výsledky v pretekaní na modeli Ford Ranger, ktorý sa vyrába v našom montážnom závode v Silvertone.

Medzinárodná spolupráca

Novo vyvinutý model Ford Ranger bol skonštruovaný v juhoafrickom meste Pietermaritzburg za pomoci globálnej vývojovej skupiny Global Product Development spoločnosti Ford Motor Company. Každému aspektu nového modelu Ranger sa venovala dôkladná pozornosť a bol vyrobený so zreteľom na presnosť a výkon. Vo výrobnom procese sme použili kombinovaný systém upínačov, aby bol každý diel vyrobený presne podľa návrhu, a dokonale sa tak hodil na každé vyrobené vozidlo,“ vysvetľuje vedúci tímu Neil Woolridge. „Hoci sú oba nové Rangery vyrobené u nás, dostalo sa nám ohromnej podpory zo strany našich medzinárodných kolegov, nehovoriac o podpore našej vlastnej divízie Ford SVT. Technické stránky projektu budú riadené z dielní NWM v meste Pietermaritzburg, ktorý aj naďalej zostane hlavným ústredím projektu. Prvé z dvojice vozidiel FIA Ford Ranger je už hotové a v auguste sa začne s jeho testovaním. Na druhom exemplári sa pracuje a dokončený by mal byť koncom októbra. Vozidlá budú mať podporu špecializovaného tímu 24 pracovníkov na plný úväzok, ktorí sa budú v bitke o Dakar usilovať o tie najvyššie méty.

Logistiku a európske operácie má na starosti spoločnosť South Racing GmbH so sídlom neďaleko nemeckého Frankfurtu. South Racing vlastní a riadi Scott Abraham, ktorého rodina má dlhoročnú históriu v oblasti juhoafrického motoristického športu – otec Arthur bol oddaným prívržencom juhoafrického motoristického športu niekoľko desaťročí. Abraham pôsobí v Európe ostatných desať rokov, počas ktorých pracoval ako tímový manažér pre tímy X-raid BMW/MINI a Overdrive Toyota. Nechýbal pri spustení projektu Toyota Dakar, takže má v tomto smere bohaté skúsenosti i potrebné vedomosti.

Spoločnosť South Racing bude pre tím zabezpečovať logistiku, vrátane servisných vozidiel MAN 6X6, nákladných vozidiel MAN T4 a servisného vybavenia. Okrem toho bude mať na starosti všetky logistické a administratívne požiadavky týkajúce sa tímu, vrátane vzťahu s organizáciou ASO. Spojenie spoločností NWM a South Racing je zárukou, že projekt bude mať potrebnú odbornú vedomostnú základňu i hĺbku, ktoré mu umožnia priniesť výsledky,“ vysvetľuje Abraham.

Ambiciózna zostava vodič a navigátor

Lucio Alvarez a Ronnie Graue sú potvrdení ako prvá posádka súťažného tímu. Obaja patria k mladšej generácii jazdcov v tomto športe a v predošlých ročníkoch Rely Dakar dosiahli pozoruhodné výsledky. Pri svojom prvom štarte v roku 2011 skončili celkovo na 17. mieste a o rok neskôr sa im podarilo obsadiť výbornú piatu priečku. V roku 2013 sa pre mechanické problémy prepadli z celkového tretieho až na 27. miesto, preukázali však odhodlanie a schopnosti a v závere sa prebojovali späť na desiate miesto.

Posádku druhého vozidla Ford Ranger budú tvoriť juhoafrickí rodáci, Chris Visser za volantom a Japie Badenhorst ako navigátor. Obaja sú v juhoafrickom motoristickom športe veľmi dobre známi – v roku 2011 vyhrali juhoafrické majstrovstvá terénnych vozidiel. Aktuálne je dvojica na jednej z vedúcich priečok tohoročného juhoafrického šampionátu Donaldson South Africa National Cross Country Championship. Na Rely Dakar sa predstavia ako súťažiaci po prvý raz.

Vyčerpávajúca skúška človeka a stroja

Rely Dakar 2014 bude v poradí 35. ročníkom tohto športového podujatia a šiestym po sebe idúcim ročníkom, ktorý sa koná na území Južnej Ameriky. Rovnako ako po iné roky bude aj trasa Rely Dakar 2014 nesporne vyčerpávajúca. Preteky sa začnú 5. januára v argentínskom meste Rosario a skončia 18. januára v čílskom Valparaise po trinástich etapách súťaže, počas ktorých najazdia viac než 8 500 km.

Tento rok Rely Dakar pokračuje v prieskume andských oblastí a v rámci neho po prvý raz zavíta aj na návštevu Bolívie. Niet pochýb, že táto náročná etapa preverí vytrvalostné kvality jazdcov i pretekárskych tímov v teréne. V nadchádzajúcich mesiacoch nás čaká veľa práce. Dakar nie je žiadne nepatrné podujatie, máme však výnimočný tím usilovných a obetavých jednotlivcov, ktorí sa budú v najbližších mesiacoch nepretržite pripravovať na ponovoročný štart Rely Dakar,“ dodal na záver Schoch.

Priaznivci značky Ford budú môcť sledovať napredovanie tímu v období pred začiatkom súťaže aj počas celého trvania Rely Dakar 2014 na stránkach divízie Ford South Africa na sociálnych sieťach Facebook, Twitter a Instagram a zapojiť sa do diskusie pomocou prípony #FordDakar.

TECHNICKÉ ÚDAJE O VOZIDLE

Základné vozidlo:  Ford Ranger 4x4 s dvojitou kabínou
Predpisy: FIA/ASO T1
Motor: Hliníkový 5,0l vidlicový osemvalec Ford so 4 ventilmi na valec
s dvojitým nezávislým variabilným časovaním vačiek
Riadenie motora:  Magneti Marelli
Výkon:                                      260 kW pri 4 500 min-1
Krútiaci moment:                                560 Nm pri 4 100 min-1
Hranica maximálnych otáčok:  5 500 min-1
Spotreba paliva (l/100 km):    90l/100 km v súťažných podmienkach pri jazde na piesku
28l/100 km pri bežnej jazde na ceste
Karoséria: Kompozit
Zavesenie kolies:  Nezávislé predné a zadné
Dvojité tlmiče/koleso BOS
Stabilizačná tyč, predná a zadná
Brzdové kotúče: Brembo, vodou chladené zadné
Brembo, vzduchom chladené predné
Palivové články: 500 l
Prevodovka:  Sadev, šesťstupňová sekvenčná
Stály pohon všetkých štyroch kolies
Kabína: Klimatizovaná
Diferenciál:  Samosvorný diferenciál (LSD), predný a zadný
Riadenie:  Sadev
Vnútorná elektronika:  GEMS
Hnacie ústrojenstvo:  GKN
Hnacia náprava:                        16-palcové disky s ráfikmi Evocorse 
Pneumatiky Michelin 245/85 R16
Max. rýchlosť:                           170 km/h
Hmotnosť:                                       1 975 kg