Fotogaléria

100 rokov pohyblivej montážnej linky

11. októbra 2013 – Dnešným dňom si pripomíname sto rokov, odkedy spoločnosť Ford Motor Company pod vedením svojho zakladateľa Henryho Forda po prvý raz uviedla na trh pohyblivú montážnu linku. Automobilka stavia na svojej dlhoročnej tradícii inovácií a naďalej rozširuje svoje pokrokové výrobné možnosti zavádzaním prevratných technológií, ktoré majú potenciál spôsobiť revolúciu v sériovej výrobe automobilov na celé nadchádzajúce desaťročia. Spoločnosť Ford rýchlo rozširuje svoj pokrokový výrobný potenciál a zvyšuje celosvetovú produkciu s cieľom uspokojiť narastajúci dopyt zákazníkov. Do roku 2017 chce automobilka zvýšiť svoju celosvetovú flexibilnú výrobu produkciou v priemere štyroch rôznych modelov v každom zo svojich výrobných závodov vo svete, a umožniť tak väčšiu prispôsobivosť vzhľadom na odlišné požiadavky zákazníkov. Automobilka tiež predpokladá, že do roku 2017 bude až 90 percent všetkých jej závodov vo svete fungovať na trojzmennú prevádzku, čo prispeje k predĺženiu výrobného času o viac ako 30 percent.

Pred sto rokmi mal môj pradedo víziu, že postaví bezpečný a úsporný dopravný prostriedok, ktorý bude dostupný každému,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Bill Ford. „Som hrdý na to, že sa mu podarilo dať miliónom ľudí slobodu pohybu vďaka tomu, že automobil si mohli dovoliť aj bežné rodiny a že jeho vízia slúžiť ľuďom je dodnes naším hnacím motorom. Taktiež do roku 2017 sa budú takmer všetky vozidlá značky Ford vyrábať na deviatich základných platformách, čo zvýši efektívnosť výroby a zároveň poskytne zákazníkom kdekoľvek vo svete také vybavenie, úroveň spotreby paliva a technológie, aké si želajú. V súčasnosti spoločnosť Ford vyrába vozidlá na 15 platformách a má najdynamickejšiu ponuku v odvetví.

Hlavné zásady Henryho Forda týkajúce sa kvalitných dielov, technológie riadenia, ako aj deľby a efektívnosti práce rezonujú dodnes,“ hovorí John Fleming, výkonný viceprezident pre celosvetovú výrobu spoločnosti Ford. „Vychádzame z tejto tradície, a zintenzívňujeme tak úsilie o štandardizáciu výroby, vytváranie pružnejších tovární a zavádzanie pokrokových technológií. Naším cieľom je vyrábať tie najlepšie možné vozidlá za najlepšiu možnú cenu pre zákazníkov bez ohľadu na to, kde žijú. Aktuálna expanzia automobilky Ford v oblasti celosvetovej výroby a produkcie pomohla udržať na celom svete až 130 000 platených pracovných miest.

Zároveň prispela k zrýchleniu výroby, v dôsledku čoho spoločnosť Ford vyrobila v roku 2013 v celosvetovom meradle šesť miliónov vozidiel, čo predstavuje asi 16 vozidiel za minútu. Do roku 2015 plánuje automobilka otvoriť alebo už otvorila nasledujúce zariadenia:

2011
2012



2013

2014




2015

Montážny závod Ford Sollers v meste Jelabuga – Rusko
Montážny závod Ford Sollers v meste Naberežnyje Čelny – Rusko
Montážny závod č. 2 v meste Čchung-čching – Čína
Závod na výrobu motorov v meste Craiova – Rumunsko
Zastúpenie spoločnosti Ford Thailand Motors – Thajsko
Závod na výrobu motorov v meste Čchung-čching – Čína
Montážny závod v meste Nan-čchang – Čína
Závod na výrobu motorov v meste Camaçari – Brazília
Montážny závod č. 3 v meste Čchung-čching – Čína
Závod na výrobu prevodoviek v meste Čchung-čching – Čína
Montážny závod v meste Sanand – India
Závod na výrobu motorov v meste Sanand – India
Montážny závod v meste Chang-čou – Čína
Závod na výrobu motorov Ford Sollers v meste Jelabuga – Rusko

Spoločnosť Ford spustila výrobu na území Európy v roku 1911 v britskom meste Manchester, dnes má v Európe celkovo 22 výrobných prevádzok. Minulý rok automobilka vyrobila na starom kontinente viac než 1,4 milióna vozidiel. Patril k nim aj model Ford Fiesta, ktorý sa v Európe stal najpredávanejším malým vozidlom roku 2012. Presne pred sto rokmi Henry Ford spolu so svojím tímom spustil v montážnom závode v americkom Highland Parku prvú pohyblivú montážnu linku, jeho najväčší prínos v oblasti výroby. Linka zjednodušila montáž 3000 dielov, z ktorých sa skladal slávny Model T; celý proces rozdelila na 84 špecializovaných krokov, ktoré vykonávali samostatné skupiny robotníkov, zatiaľ čo lano ťahalo dolu linkou podvozok vozidla. Tento nový proces znamenal revolúciu vo výrobe a skrátil čas montáže jedného vozidla z 12 hodín približne na 90 minút.

Henry Ford montážnu linku časom vylepšil, čo viedlo k zníženiu objemu peňazí, času aj pracovnej sily potrebnej na výrobu automobilov. Vďaka tomu mohol Ford znížiť aj cenu Modelu T pre amerických zákazníkov z 850 dolárov na menej než 300. Po prvý raz v dejinách sa tak kvalitné automobily stali cenovo dostupné pre masy. Napokon, automobilka Ford vyrobila každých 24 sekúnd jeden Model T a do roku 1927 predala z neho na celom svete viac než 15 miliónov kusov, čo v tom čase predstavovalo polovicu všetkých predaných automobilov. Fordov nový prístup sa veľmi rýchlo rozšíril nielen medzi ďalších výrobcov automobilov, ale aj výrobcov gramofónov, vysávačov, chladničiek a ďalšieho spotrebného tovaru,“ hovorí Bob Casey, bývalý kurátor dopravy v Múzeu Henryho Forda a autor knihy The Model T: A Centennial History (Model T: Storočná história). „Montážna linka sa stala charakteristickým americkým spôsobom výroby.

Ford v roku 1914 zaviedol „päťdolárový pracovný deň“, čo bola v tom čase značne vysoká mzda, aby umožnil svojim zamestnancom kupovať si vozidlá, ktoré vyrábali. Vytvoril tak u zamestnancov lojálnosť k firme a zároveň sa mu pripisuje zásluha, že tento krok prispel k vzniku novej strednej triedy spotrebiteľov nezaťažených zemepisnou polohou, schopných slobodne cestovať po otvorených cestách, žiť, kde sa im zapáči, a usilovať sa o americký sen. Priaznivci značky Ford dodnes uctievajú Henryho Forda a jeho dômyselnú pohyblivú montážnu linku. Televízny kanál National Geographic Channel si pripomenie okrúhle výročie novým obsiahlym dokumentom z cyklu „Megatovárne“, ktorý odvysiela v piatok 18. októbra. Informácie o dokumente a miestnych vysielacích časoch nájdete tu.

Spoločnosť Ford si už dnes uvedomuje výhody pokrokových výrobných technológií, ktoré budú utvárať budúcnosť. Konštruktéri automobilky napríklad pracujú na vývoji vysoko flexibilnej patentovanej technológie, prvej svojho druhu, ktorá dokáže rýchlo vytvárať plechové diely pre malosériovú výrobu. Táto technológia, známa ako Ford Freeform Fabrication Technology, alebo F3T, zníži náklady a skráti dodaciu lehotu prototypových lisovacích foriem na tri pracovné dni v porovnaní s dvoma až šiestimi mesiacmi, ktoré si vyžadujú prototypy vyrobené klasickými metódami. Okrem toho spoločnosť Ford rozširuje svoj potenciál aj v oblasti trojrozmernej tlače, ktorá vrstvu po vrstve vytvára reprezentatívne trojrozmerné diely pre testovacie prototypy. Pomocou trojrozmernej tlače dokáže automobilka vytvoriť viac verzií jedného dielu naraz, a dodať tak prototypové diely konštruktérom na testovanie už v priebehu niekoľkých dní.

Spoločnosť Ford investuje aj do robotických noviniek s cieľom zlepšovať kvalitu vozidiel i efektívnosť výroby. Napríklad jej nový systém zachytávania nečistôt využíva robotické videnie na vytvorenie digitálneho modelu každého vozidla v konečnej fáze montáže, kde potom analyzuje náter a povrchové nedokonalosti vozidla a porovnáva ich s dokonalým modelom. Výsledkom je výrazne lepšia kvalita povrchu vozidiel značky Ford a zároveň väčší časový priestor pre technikov pri montážnej linke na riešenie zložitejších problémov. Robotika v tomto prípade umožňuje spoločnosti Ford efektívnejšie pracovať na zlepšovaní výrobkov pre zákazníkov a zároveň umožňuje pracovníkom sústreďovať sa viac na úlohy vyžadujúce kritické myslenie.

A napokon, prostredníctvom svojej virtuálnej továrne dokáže automobilka Ford zlepšovať kvalitu a znižovať náklady v reálnych výrobných zariadeniach. Virtuálna továreň jej umožňuje vytvárať a analyzovať počítačové simulácie kompletného procesu výroby vozidla. Simuluje napríklad aj to, ako sa obsluhujúci personál pri montážnej linke musí pri výrobe vozidla načahovať a naťahovať, aby pracovné podmienky spĺňali ergonomické štandardy spoločnosti Ford. Tento virtuálny proces zaviedli v roku 2001 a odvtedy sa znížil počet problémov súvisiacich s ergonómiou pri fyzickom zostavovaní vozidiel takmer o 20 percent. „Technológie ako trojrozmerná tlač, robotika či virtuálna výroba môžu byť skutočnosťou vo výskume, no ich reálne využitie v praxi patrí zajtrajšku a budúcnosti,“ hovorí Paul Mascarenas, technický riaditeľ a viceprezident oddelenia výskumu a inovácií spoločnosti Ford Motor Company. Ako kritérium zavádzania nových technológií do výrobného procesu používame novátorského ducha Henryho Forda.