Fotogaléria

Projekt eWheelDrive

25. apríla 2013 – Spoločnosti Ford Motor Company a Schaeffler dnes predstavili vozidlo eWheelDrive, vychádzajúce z modelu Fiesta. Ide o funkčné testovacie vozidlo, ktorého cieľom je uľahčiť jazdu a parkovanie v mestských podmienkach prostredníctvom menších a agilnejších vozidiel. Vozidlo poháňajú nezávislé elektromotory, umiestnené v oboch zadných kolesách. Technológia eWheelDrive ponúka na využitie priestor pod kapotou, kde sa pri bežných vozidlách nachádza motor a prevodovka a v prípade elektromobilov centrálny elektromotor. Táto technológia by v budúcnosti mohla poslúžiť pri vývoji štvormiestneho vozidla, ktoré by malo rovnakú veľkosť ako súčasné dvojmiestne vozidlá. Konštrukcia systému riadenia eWheelDrive by zároveň umožnila vozidlám parkovať bokom. Ide o možnú prelomovú funkciu, keďže počet obyvateľov v mestách rastie a cesty sú preplnené.

Tento projekt, na ktorom spolupracujeme so spoločnosťou Schaeffler, je veľmi vzrušujúci. Prináša totiž potenciálne nové možnosti pre vývoj vozidiel s nulovými emisiami, veľmi malými rozmermi a výnimočnou ovládateľnosťou,“ povedal Pim van der Jagt, riaditeľ oddelenia vývoja a pokročilých konštrukcií spoločnosti Ford v Európe. „Pri pohľade do budúcnosti vidíme príležitosť rozšíriť schopnosti vozidiel a tiež spôsob, ako zavedením tejto technológie prekonať niektoré existujúce výzvy. Pri využití motorov, umiestnených v kolesách, sú komponenty pohonného systému, brzdné a asistenčné systémy nainštalované v integrovanom náboji kolesa, vrátane elektromotora, brzdných a chladiacich systémov. Pohonná jednotka, integrovaná v náboji kolesa, umožňuje prepracovať koncept mestského vozidla bez akýchkoľvek obmedzení a v budúcnosti sa môže stať kľúčovým faktorom pri vývoji nových koncepčných vozidiel a ich podvozkov,“ povedal prof. Peter Gutzmer, technický riaditeľ spoločnosti Schaeffler.

Spoločnosť Ford sa pripojila k projektu, ktorý viedla spoločnosť Schaeffler, popredný nemecký výrobca a dodávateľ komponentov pre automobilový priemysel. Cieľom bolo preskúmať možný potenciál budúcich vozidiel, ktoré by mohli jazdiť s nulovými emisiami a zákazníkom ponúknuť viac priestoru pre ďalšie prvky výbavy, ako sú napr. dodatočné ochranné zóny. Mnohí odborníci vnímajú elektromotory, umiestnené v kolesách, ako potenciálne významnú technológiu budúcnosti, ktorá umožní používanie mestských automobilov v čoraz preplnenejšom svete, ktorý musí čeliť rastúcej urbanizácii. Predpokladá sa, že do roku 2050 sa počet ľudí, žijúcich v mestách, celosvetovo zvýši z 3,4 miliardy na 6,4 miliardy. Počet automobilov na celom svete sa pritom zvýši štvornásobne.

Stojíme pred výzvami, ktoré budeme musieť postupne riešiť prostredníctvom nových nápadov a investícií,“ povedala Sheryl Connellyová, manažérka pre globálne trendy a budúci vývoj spoločnosti Ford. „Najprv sa musíme pozrieť na to, ako by sme mohli tieto výzvy zdolať vďaka výskumným projektom, ako je eWheelDrive. Naším cieľom je budúcnosť s možnosťou voľby a nie budúcnosť plná obmedzení. Spoločnosť Ford sa v budúcnosti, ako partner spoločností Schaeffler, Continental, RWTH Aachen a univerzity aplikovaných vied v Regensburgu, zapojí do projektu MEHREN (viacmotorový elektromobil s mimoriadnym priestorom a nízkou spotrebou). Cieľom projektu bude vývoj ďalších dvoch funkčných vozidiel do roku 2015, pričom sa zameria na zvýšenie miery integrácie motorov do kolies vozidla a preskúma oblasť riadenia dynamiky vozidla, brzdenia, stability a faktora zábavy.