Fotogaléria

Formula Ford prekonáva mnohé superautá

5. septembra 2012 – Ford 4. septembra 2012 – Malý, ale energický 1,0-litrový motor EcoBoost od spoločnosti Ford má hlavnú zásluhu na tom, že jedinečný pretekársky automobil Formula Ford spôsobilý na cesty zajazdil jedno z najrýchlejších kôl v histórii preslávenej severnej slučky nemeckého okruhu Nürburgring. Najnovšie jednomiestne pretekárske vozidlo Formula Ford v unikátnej verzii schválenej na prevádzku po bežných komunikáciách dokončilo kolo za 7 minút a 22 sekúnd, čím sa zapísalo na 11. priečku najrýchlejších časov dosiahnutých na okruhu. Týmto svojím výkonom prekonalo celú plejádu superáut, vrátane vozidiel Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo a Pagani Zonda, ktorých motory majú výkon viac ako 600 koní.

„Pri pohľade na tento maličký motor si ľudia len neveriacky pretierajú oči,“ uviedol pretekársky jazdec a dráhový špecialista Nick Tandy (28 rokov), ktorý počas tejto jazdy vozidlo riadil. „Je skrátka neslýchané, aby trojvalcový litrový motor podával takýto výkon.“ Konštruktéri spoločnosti Ford pracovali niekoľko mesiacov na projekte, ktorého cieľom bolo nahradiť 1,6-litrový pohonný agregát EcoBoost s výkonom 180 k, zvyčajne montovaný do vozidla Formula Ford, špeciálne vyladenou 205-koňovou verziou nového globálneho 1,0-litrového zážihového motora EcoBoost, ktorý získal titul „Medzinárodný motor roka“. 

Projektový tím navyše vozidlo upravil a aby bolo plne spôsobilé na používanie na cestách, vybavil ho krytmi kolies, prednými, zadnými a smerovými svetlami, aerodynamicky tvarovanými spätnými zrkadlami a klaksónom. Vozidlo disponuje 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a používa pneumatiky schválené na prevádzku v cestnej premávke. Neoficiálne odhady maximálnej rýchlosti sa pohybujú na úrovni 255,5 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h dosiahne za menej ako štyri sekundy. Vozidlo prešlo spomínanú severnú slučku s dĺžkou 20,832 km pri priemernej rýchlosti 169 km/h.

Automobil Formula Ford s 1,0-litrovým motorom EcoBoost prekonal doteraz dosiahnuté rekordné časy mnohých superáut, vrátane vozidiel Lamborghini Aventador LP700-4 s výkonom 700 koní, Ferrari Enzo s výkonom 660 koní a 602-koňového Pagani Zonda. Žiadne iné vozidlo s trojvalcovým, dokonca ani štvorvalcovým motorom nedosiahlo na legendárnom okruhu rýchlejší čas. „Chceli sme dokázať, že na veľkosti nezáleží, a každému predviesť, aký neuveriteľne schopný motor sa nám podarilo zostrojiť v podobe 1,0-litrovej jednotky EcoBoost,“ povedal Roelant de Waard, viceprezident pre marketing a predaj spoločnosti Ford of Europe. „A neexistuje lepší spôsob, ako prekonanie niektorých z najlepších superáut na svete priamo na severnej slučke a zároveň spotrebovanie len zlomku paliva.“

Interné testy tiež preukázali, že Formula Ford s 1,0-litrovým motorom EcoBoost dosahuje výnimočne nízku spotrebu paliva, a síce 2,4 l/100 km pri rýchlosti 56 km/h a 5 l/100 km pri rýchlosti 120 km/h. Hoci vozidlo Formula Ford s 1,0-litrovým motorom EcoBoost nie je určené na predaj, model Ford Focus vybavený týmto motorom už zaznamenáva úspech u európskych zákazníkov. Zhruba 30 percent zákazníkov, ktorí si počas predchádzajúcich mesiacov zakúpili nový model Focus, sa rozhodlo pre 1,0-litrový motor EcoBoost.

V prípade vozidla Ford Focus dosahuje nová 100-koňová verzia 1,0-litrového motora EcoBoost spotrebu 4,8 l/100 km a verzia s výkonom 125 k spotrebu 5 l/100 km.* Motor bude k dispozícii aj v úplne novom vozidle Ford B-MAX, ako aj v modeli C-MAX a v prepracovanom novom modeli Ford Fiesta, ktorý sa objaví koncom roka 2012. V priebehu tohto roka Ford Focus vybavený 1,0-litrovým motorom EcoBoost s výkonom 125 k zaznamenal 16 rýchlostných svetových rekordov Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) na testovacom okruhu CERAM vo Francúzsku.**

* Všetky hodnoty spotreby paliva a hodnoty emisií CO2 v g/km boli získané oficiálne schválenými testmi v súlade so smernicou Komisie 93/116/ES. Uvedené hodnoty spotreby paliva vychádzajú z európskej smernice o spotrebe paliva EU 80/1268/EHS a líšia sa od výsledkov merania spotreby paliva pri iných jazdných cykloch v iných oblastiach sveta.

** Všetky rekordy podliehajú homologizácii Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) v rámci kategórie B (sériovo vyrábané vozidlá), skupiny 1 (4-taktný motor) a triedy 5 (motor s objemom od 850 do 1 000 cm3).