Fotogaléria

Zákazníci chcú bezpečnostné technológie

6. októbra 2011 - Podľa výsledkov prieskumu objednaného spoločnosťou Ford Motor Company európski motoristi príliš ľahko strácajú sústredenosť za volantom. 47 percent nemeckých motoristov hovorí, že počas riadenia vozidla použilo mobilné telefóny a 66 sa priznalo k jedeniu alebo pitiu za volantom. 43 percent opýtaných Talianov uviedlo, že riadi vozidlo jednou rukou a 14 percent potvrdilo, že počas jazdy písalo textovú správu. Traja z piatich európskych vodičov si nie sú istí, či by uspeli vo vodičskej skúške, ak by ju absolvovali teraz. Za najdôležitejšie z bezpečnostných prvkov považujú európski motoristi airbagy. Prieskum s vyše 4 300 vodičmi zo Španielska, Talianska, Francúzska, Nemecka a Británie ukazuje, že znepokojujúci počet z nich naďalej vystavuje seba a iných účastníkov cestnej premávky riziku používaním mobilných telefónov, jedením či pitím a v niektorých prípadoch dokonca robením si make-upu počas jazdy.

Motoristi z Európy majú navyše dosť nízku mienku o svojich jazdných schopnostiach, 62 percent z opýtaných si totiž nie je istých, či by uspelo vo vodičskej skúške, ak by ju malo absolvovať znova. „Tento prieskum jednoznačne preukazuje neodkladnú potrebu, aby sme všetci zvýšili svoju sústredenosť za volantom,“ povedal Stuart Southgate, riaditeľ oddelenia bezpečnosti v spoločnosti Ford of Europe.

Štatistiky EÚ zverejnené v tomto roku ukazujú, že v roku 2009 sa pri cestných nehodách v Európe zranilo viac než 1,5 milióna ľudí. Spoločnosť Ford si objednala prieskum o bezpečnosti na cestách v rámci svojho celoeurópskeho turné Future of Safety Tour s cieľom získať prehľad o správaní počas jazdy a zistiť, ktoré bezpečnostné prvky motoristi oceňujú vo vozidlách najviac. Nemeckí vodiči udali najvyššiu mieru používania mobilných telefónov počas jazdy – takmer polovica opýtaných uviedla, že telefonovala pri riadení vozidla. Na druhom konci škály sú britskí vodiči, z ktorých iba 6 percent povedalo, že používalo mobilné telefóny za volantom.

Talianski motoristi prejavili najväčšiu dôveru vo svoje jazdné schopnosti a 50 percent z nich si bolo istých, že v prípade potreby opakovania vodičskej skúšky by v nej uspelo na prvý pokus. V prípade Nemcov to bolo iba 30 percent. Pri otázke o tom, či sú bezpečnejšími vodičmi muži alebo ženy, sa na stranu mužov priklonilo iba Nemecko, 22 percent opýtaných sa postavilo za mužov, 21 percent podporilo ženy a zvyšok neuprednostnil žiadne pohlavie. Naproti tomu 50 percent francúzskych motoristov sa vyjadrilo, že bezpečnejšie jazdia ženy.

Pokiaľ ide o bezpečnostné systémy v automobiloch, prieskum ukázal, že najviac oceňovaným prvkom sú airbagy, za ktoré sa vyslovilo až 25 percent hlasov. Hneď na nimi na druhom mieste s 21 percentami sa umiestnili technológie na zabraňovanie kolíziám pri nízkej rýchlosti, ako je napríklad systém Active City Stop (aktívne zastavenie v meste) spoločnosti Ford. „Systém Active City Stop je len jedna z technológií, ktoré sme počas tohto leta predstavili na našom turné Future of Safety Tour v Európe,“ povedal pán Southgate. „Navštívili sme 28 miest v 11 krajinách a predvádzali, ako systém Active City Stop automaticky zabrzdí, ak jeho senzory zistia riziko kolízie s vozidlom vpredu.“ „Ďalším ukazovaným prvkom bol nafukovateľný bezpečnostný pás na zadných sedadlách, ktorého cieľom je zvýšiť ochranu cestujúcich sediacich vzadu. Predvádzali sme aj systém Active Park Assist (aktívny parkovací asistent), ktorý je podporným prvkom pre vodiča. Všetky tieto technológie boli veľmi priaznivo prijaté všade, kde sme boli.“