Fotogaléria

Technológia MyKey v roku 2012 aj pre Európu

5. októbra 2011 - MyKey prináša rodičom kontrolu. 53 percent z nich tvrdí, že tieto funkcie by im dodali vôľu poskytnúť mladým vodičom väčší prístup k vozidlám. Spoločnosť Ford Motor Company uvedie v roku 2012 v Európe svoju exkluzívnu technológiu MyKey, ktorej účelom je pomáhať rodičom viesť svoje deti v teenagerskom veku k používaniu bezpečnostných pásov a bezpečnejšej i úspornejšej jazde. Tento systém sa úspešne používa v USA už v súčasnosti a od budúceho roka sa bude poskytovať v štandardnej výbave kompatibilných vozidiel Ford aj v Európe.

Technológia MyKey umožní majiteľom vozidla naprogramovať špeciálny kľúč, ktorý dokáže obmedziť maximálnu rýchlosť vozidla i hlasitosť audiosystému. MyKey tiež viac nabáda k používaniu bezpečnostných pásov, poskytuje skoršie upozornenia na malé množstvo paliva v nádrži a dá sa naprogramovať tak, aby aktivoval zvukovú signalizáciu pri dosiahnutí nastavených rýchlostných limitov v rozmedzí 70 – 100 km/h. „MyKey dodáva automobilovej bezpečnosti nový rozmer tým, že poskytuje vodičom štandardnú technológiu, ktorá ich nabáda na bezpečnejšiu jazdu a obmedzuje nebezpečenstvá, ktorým sú vystavovaní, a to bez ohľadu na ich vek či skúsenosti,“ povedal Peter Patzelt, systémový architekt pre technológiu MyKey zo spoločnosti Ford. „Predovšetkým dokáže technológia MyKey dodať pokoj a istotu rodičom, keď dávajú kľúče od auta svojim deťom.“

Podľa nedávneho prieskumu trhu uskutočneného spoločnosťou Opinion Matters je technológia MyKey lákavá pre rodičov vodičov v teenagerskom veku. Vyše polovica (53 percent) tých, ktorí by o kúpe technológie MyKey uvažovali, tiež povedala, že by svojim deťom dovolila používať rodinné vozidlo častejšie, ak by bolo touto novou technológiou vybavené. Výskum naznačuje, že európski vodiči mladší ako 25 rokov majú štatisticky oproti skúsenejším vodičom až trikrát vyššiu pravdepodobnosť stať sa účastníkmi smrteľnej dopravnej nehody. V rokoch 1999 až 2008 zahynulo pri dopravných nehodách 58 000 osôb vo veku 18 – 24 rokov. „Neskúsení vodiči sú na cestách zvyčajne vystavovaní najväčšiemu riziku,“ povedal pán Patzelt. „Čím viac toho môžeme urobiť pre nabádanie k bezpečnejšej jazde a obmedzenie nesústredenosti, tým lepšie. S technológiou MyKey môžu rodičia určiť obmedzenia, no zároveň stále poskytnúť deťom voľnosť prameniacu z jazdy na aute.“

MyKey dokáže vyriešiť jednu z hlavných príčin nehôd u mladých vodičov – nadmernú rýchlosť. Tá je v Európe príčinou 30 percent nehôd s účasťou mladých vodičov a 21 percent nehôd s účasťou mladých vodičiek. Technológia MyKey umožňuje majiteľom vozidla obmedziť jeho maximálnu rýchlosť na 140 kilometrov za hodinu a nastaviť zvukové a vizuálne upozornenia na rýchlosť pri dosiahnutí nastavených rýchlostných limitov v rozmedzí 70 – 100 km/h. Jednou z najvážnejších obáv rodičov mladých vodičov je prekročenie povolenej rýchlosti – ako najväčšiu obavu ho uvádza 46 percent. Za ním nasleduje telefonovanie s mobilným telefónom počas jazdy (37 percent) a rozptyľovanie pozornosti ich dieťaťa spolucestujúcimi vo vozidle (35 percent).
 
Technológia MyKey zahŕňa aj nasledujúce funkcie: obmedzenie hlasitosti audiosystému vozidla, zablokovanie možnosti vypnutia elektronického stabilizačného programu, zablokovanie možnosti vypnutia upozornenia na nezapnuté bezpečnostné pásy a aktivovanie upozornenia na pásy, ktoré sa nevypne ani po uplynutí určitého časového limitu a vypne zvuk audiosystému dovtedy, kým bezpečnostné pásy na predných sedadlách nebudú zapnuté, aktivovanie skoršieho upozornenia na malé množstvo paliva v nádrži – pri dojazde 120 kilometrov, zablokovanie možnosti vypnutia systému varovania pred opustením jazdného pruhu (Lane Departure Warning System), ktorý zvukovou a vizuálnou signalizáciou upozorňuje v prípade vybáčania z jazdného pruhu, a systému na detekciu objektov v mŕtvom uhle (Blind Spot Information System), ktorý monitoruje nebezpečenstvá v mŕtvych uhloch vozidla, zablokovanie možnosti vypnutia funkcie včasnej výstrahy (Forward Alert), ktorá zvukovou a vizuálnou signalizáciou upozorňuje vodičov na nebezpečenstvo kolízie, a funkcie aktívneho brzdenia v meste (Active City Stop), ktorá pri hroziacej kolízii automaticky zabrzdí vozidlo.

Okrem podpory existujúceho radu vyspelých podporných systémov vodiča dostupných pre európskych zákazníkov automobilky Ford bude technológia MyKey kompatibilná aj s budúcimi systémami Ford. Po príchode technológie SYNC do Európy v roku 2012 budú môcť rodičia nakonfigurovať funkciu núdzovej pomoci SYNC Emergency Assistance tak, aby v prípade nehody prostredníctvom telefónu pripojeného cez rozhranie Bluetooth® uskutočnila núdzové volanie s údajmi o mieste na pohotovostné služby.

Hovorca londýnskej zdravotnej služby London Ambulance Service povedal: „Úzko spolupracujeme s ostatnými pohotovostnými službami v Londýne a snažíme sa mladých ľudí informovať o nebezpečenstvách prekročenia povolenej rýchlosti a následkoch, ktoré môže mať ich príliš rýchla jazda.“ „Niekedy môže dôjsť k tlaku zo strany rovesníkov alebo túžbe zapôsobiť na priateľov, ale následky môžu byť zničujúce pre nich samých, ich spolujazdcov, iných účastníkov cestnej premávky a všetky ich rodiny.“
 
„Reagovanie na volania k nehodám, pri ktorých zahynú alebo sa vážne zrania mladí ľudia, môže nepríjemne zapôsobiť aj na našich pracovníkov, a ešte omnoho smutnejším to robieva skutočnosť, že veľkému množstvu najvážnejších nehôd bolo možné zabrániť.“ 53 percent z opýtaných rodičov sa vyjadrilo, že funkcie poskytované technológiou MyKey by im dodali vôľu poskytnúť mladým vodičom väčší prístup k vozidlám, a výhody technológie vidia aj mladí vodiči. Zatiaľ čo 15 percent z nich podľa očakávaní povedalo, že z obmedzenia maximálnej rýchlosti a hlasitosti audiosystému ich rodičmi by boli veľmi nešťastní, až 46 percent reagovalo, že by sa s radosťou vyrovnali s kontrolou nad týmito prvkami, ak by im do dalo väčší prístup k autám ich rodičov.

Výskum spoločnosti Ford ukazuje, že zatiaľ čo 74 percent rodičov si uvedomuje každoročný disproporcionálny percentuálny podiel dopravných nehôd s účasťou prvovodičov, 76 percent mladých vodičov pripúšťa, že jazdia opatrnejšie, ak je vo vozidle prítomný rodič. „Je nepochybné, že keď bude technológia MyKey integrovaná s existujúcimi a budúcimi podpornými systémami vodiča a bezpečnostnými technológiami vozidiel Ford, bude pre mladých vodičov predstavovať významné prínosy v oblasti bezpečnosti,“ povedal Matthew Avery, manažér výskumu dopravných nehôd a bezpečnosti zo spoločnosti Thatcham. „MyKey má potenciál sprístupniť mladším vodičom vozidlá, ktoré im boli predtým neprístupné, a tým zároveň rozšíriť možnosti na spoločné využívanie automobilov a ďalej znížiť náklady na ich vlastníctvo. Otvára tiež dvere k mnohým budúcim možnostiam, ako je napríklad možnosť spravovať poistné vodičov v špecializovaných produktoch. Je to zaujímavá vyhliadka.“