Fotogaléria

Nový úsporný 1,0 litrový motor EcoBoost

8. júna 2011 - Ford rozširuje svoj špičkový rad úsporných motorov o úplne nový 1,0-litrový trojvalec EcoBoost, ktorý bol vyvinutý v Európe. Ide o historicky najmenší motor vyrobený spoločnosťou Ford. Okrem toho Ford potvrdil, že jeho nová generácia hybridných vozidiel, vrátane modelu C-MAX prichádzajúceho v roku 2013, bude mať prevodovku navrhnutú, skonštruovanú a vyrábanú spoločnosťou Ford. Príchod najnovšieho člena rodiny EcoBoost a novej hybridnej prevodovky Ford ďalej posilní rad úsporných vozidiel v ponuke spoločnosti. Viceprezident skupiny Ford pre vývoj globálnych produktov Derrick Kuzak pri uvádzaní noviniek z oblasti pohonných sústav povedal, že tento radový trojvalcový agregát bol vyvinutý v Európe pre celosvetové uplatnenie a predstavuje významné rozšírenie radu motorov Ford EcoBoost.

„Počas posledných piatich rokov sme uskutočnili rekordné investície do nových pohonných sústav a technológií na úsporu paliva,“ povedal. „Dnes máme najsviežejší sortiment pohonných sústav v priemysle. A príde ich ešte omnoho viac.“ Nový motor je už potvrdený pre nový Ford B-MAX, ktorý sa začne predávať v Európe počas roka 2012, a plánuje sa taktiež jeho celosvetové použitie vo viacerých ďalších malých automobiloch spoločnosti.

Doteraz najmenší motor Ford

Za vývojom nového 1,0-litrového motora EcoBoost, ktorý je míľnikom ambicióznej rodiny zážihových motorov EcoBoost, stoja konštruktéri z technického centra Ford Dunton Technical Centre vo Veľkej Británii. Tento technicky vyspelý a mimoriadne úsporný trojvalcový agregát poskytuje rovnaký výkon ako štvorvalec, avšak pri omnoho nižšej spotrebe paliva a emisiách. V záujme dosiahnutia týchto parametrov sa konštruktéri v Duntone – špičkovom globálnom centre spoločnosti Ford pre nízkoobjemové motory, zamerali na zvýšenie tepelnej účinnosti a zníženie trenia vnútorných pohyblivých súčastí motora, a to najmä počas jeho zahrievania. Počas neho motor produkuje vyššie úrovne emisií CO2 a iných škodlivín. Nový motor zavádza mnoho nových technológií, ktoré sa môžu stať súčasťou DNA budúcich motorov Ford.

Balík technológií

Viceprezident pre konštrukciu globálnych pohonných sústav Joe Bakaj o novom 1,0-litrovom motore povedal, že možno je malý veľkosťou, ale veľký vo vyspelých technológiách. „Nikto doteraz nevyrobil taký trojvalcový motor ako tento. Je to jeden z technologicky najvyspelejších a najúčinnejších motorov, aké sme kedy navrhli,“ povedal pán Bakaj. „Nový motor zavádza mnoho nových technológií, ktoré sa môžu stať súčasťou DNA budúcich motorov Ford.“

Inovatívne riešenia v oblasti účinnosti

Sú to najmä výstredný kľukový hriadeľ znižujúci trenie, vyspelý delený chladiaci systém navrhnutý spoločnosťou Ford, ktorý umožňuje zahriatie bloku valcov skôr ako hlavy valcov. Rýchlejšie zahriatie bloku valcov šetrí palivo, a to najmä v chladnom počasí, výfukové potrubie odliate do hlavy valcov. Jednodielna zostava znižuje teplotu výfukových plynov. Vďaka tomu môže motor bežať v širšom rozsahu otáčok s optimálnym pomerom paliva a vzduchu. Táto nová koncepcia tiež prináša úsporu hmotnosti a umožňuje plynulejší chod motora, technológie EcoBoost ako napríklad prepĺňanie turbodúchadlom, priame vstrekovanie a dvojité nezávislé variabilné časovanie vačkového hriadeľa (Ti-VCT). Na porovnanie možno uviesť, že najnovší člen globálnej rodiny motorov Ford EcoBoost má približne rovnaký zdvihový objem ako cestovný motocykel. Ford doteraz nikdy nevyrobil bežný sériový automobil s menej ako štyrmi valcami. „Vodiči budú mať nový 1,0-litrový motor EcoBoost radi,“ povedal pán Bakaj, „pretože prináša vynikajúcu odozvu, výkon, krútiaci moment a hladký chod od nízkych otáčok.“

Nová hybridná prevodovka

Spoločnosť Ford tiež ohlásila, že neskôr v tomto roku začne vyrábať novú prevodovku, určenú špeciálne pre použitie v jej nadchádzajúcich hybridných vozidlách. Bude sa vyrábať v závode Van Dyke v Detroite, pričom výroba s plnou kapacitou za začne do prvého kvartálu roka 2012. Nová prevodovka nahradí prevodovku, ktorá sa v súčasnosti vyrába v Japonsku a používa v hybridných vozidlách Ford a Lincoln predávaných v Severnej Amerike. Nová hybridná prevodovka je navrhnutá, skonštruovaná a vyrábaná spoločnosťou Ford. Ide o elektronickú kontinuálne variabilnú prevodovku (e-CVT). Táto nová hybridná jednotka ponúkne lepší výkon ako súčasná prevodovka a súčasne vyššiu maximálnu rýchlosť i väčší jazdný dosah v čisto elektrickom režime pohonu. „Pre Ford je absolútne kľúčové ďalej vyvíjať svoje základné kompetencie v oblasti výroby elektrifikovaných pohonných sústav,“ povedal pán Kuzak. „Vďaka tejto novej prevodovke a výrobe batériových modulov v našom závode Rawsonville v štáte Michigan bude mať Ford dobrú pozíciu na splnenie kvalitatívnych a výkonových požiadaviek v rámci budúcich elektrických a hybridných vozidiel,“ dodal pán Kuzak.