Fotogaléria

Model T v Londýnskom múzeu dizajnu

9. apríla 2008 - Auto, ktoré zmenilo svet, môžete nájsť v týchto dňoch v slávnej sklenenej skrini pred Londýnskym múzeom dizajnu. Vystavenie vozidla práve v centre britského hlavného mesta je symbolom jeho dôležitosti ako prvého vozidla zostaveného na pásovej linke, ktoré prispelo k zmene Ameriky na priemyselnú ekonomiku a pohyblivú spoločnosť. Tento model, Ford T z roku 1910 bol poskytnutý spoločnosťou Ford zo zbierky britského národného dedičstva. Auto bude vystavené do 20. apríla.

Model T oslavuje storočnicu

Láskyplne nazývaný aj Tin Lizzie, sa začal vyrábať v októbri 1908 a veľmi rýchlo sa stal najpredávanejším vozidlom sveta. Vyrábaný v Detroite (USA), Trafford Parku – prvom závode vo Veľkej Británii, Manchastri a na iných miestach sveta, vládol motoristickej scéne takmer 20 rokov. Len v Detroite bolo vyrobených viac ako 15 miliónov vozidiel – posledné s poradovým číslom 15 000 033 zišlo z výrobnej linky 27.mája 1927. Prvé autá boli zmontované v Piquette Park (Detroit), ale v roku 1911 otvoril Ford nový závod v Highland Parku, kde mal priestor pre expanziu. Prvá výroba sa zamerala na otvorené cestné vozidlá, nasledovali ďalšie typy karosérií – Roadster, Coupé, a iné, aj komerčné verzie. Pôvodne bolo vozidlo ocenené na $850, cena však klesala spolu s tým, ako Henry Ford dokázal, že jednoduchosť a objem výroby prispievajú k ich lacnejšej výrobe. Prvá svetová pohyblivá montážna linka určená na výrobu automobilov bola postavená v roku 1913 v Highland Parku. Pred jej postavením trvalo zostavenie Modelu T 12,5 pracovných hodín – pomocou linky sa čas skrátil na 1,5 pracovnej hodiny. Niekoľko rokov bolo vozidlo dostupné iba v čiernej farbe, pretože čierny lak schol rýchlejšie ako ktorýkoľvek iný známy odtieň. V tomto období Ford neustále zvyšoval mzdy robotníkov - $5 na deň bolo oveľa viac, ako platili konkurenčné závody. Pre robotníkov to znamenalo možnosť zakúpenia si vlastného Modelu T.
 

Dramatický pokles cien

Do roku 1917 klesli predajné ceny vozidla Runabout na $345 a modelu Touring Car na $360. Zároveň rástol aj počet prvkov výbavy – elektrické svetlomety nahradili olejové v roku 1915, demontovateľné ráfiky a elektrické štartovanie motora pribudli ako nepovinná výbava v roku 1919. Výroba a predaj prudko stúpali. V roku 1914 bolo vyrobených takmer 250 000 vozidiel, v roku 1920 už viac ako milión a v roku 1925 – v čase najväčšieho dopytu – opustilo brány závodu takmer 2 000 000 vozidiel Modelu T. Ceny dosiahli historické minimum v roku 1925, kedy bolo možné kúpiť Model T len za $260 (čo bolo menej ako tretina pôvodnej ceny z roku 1909)
 

Prvý Ford vyrobený v Británii

Model T bolo prvé vozidlo Ford vyrobené v Británii. Úplne prvé „T“ bolo skonštruované v Trafford Parku (Manchester) 23. októbra 1911. V dvadsiatych rokoch sa udržalo niekoľko rokov na čele rebríčka najpredávanejších britských áut. Do uzatvorenia závodu v Trafford Parku v auguste 1927 sa tam vyrobilo viac ako 300 000 vozidiel. V Británii vyrábané Modely T získali skvelú povesť, v čase mieru aj vojny. Počas prvej svetovej vojny poskytol Model T podvozok pre prieskumné vozidlá, transportéry prepravujúce guľomety a najmä pre sanitky. Až do zavedenia „dane z konských síl“, ktorá prudko zasiahla Model T, ovládal tento často viac ako 40 % britského trhu. Mnoho Modelov T prežilo dodnes či už v UK alebo iných častiach Európy a špecializované kluby sa starajú, aby boli stále dostupné aj náhradné diely pre prípadné prestavby či rekonštrukcie.