Fotogaléria

Fiesta Red&Black so silou superauta

9. júna 2015 – Nový 1,0-litrový motor EcoBoost s výkonom 140 koní je už v predaji. Jeho litrový výkon prevyšuje motory poháňajúce superautá Bugatti Veyron alebo Ferrari 458 Speciale. Nová verzia motora, ktorý v rokoch 2012, 2013 a 2014 získal ocenenie Medzinárodný motor roka, získala novú kalibráciu zvyšujúcu výkon o 12 percent. Motor je k dispozícii v nových modeloch Ford Fiesta Red Edition a Fiesta Black Edition s výrazným novým dizajnom a dynamickým výkonom.

Motor má zároveň viac ako dvojnásobný litrový výkon v porovnaní s 1,6-litrovým motorom s výkonom 100 koní, ktorý poháňal športový model Ford Fiesta S len pred 10 rokmi. Spotreba paliva a emisie CO2 pritom klesli o viac ako tretinu, v prípade modelov Fiesta Red Edition a Black Edition na hodnotu 4,5 l/100 km a 104 g/km CO2*.

Motor EcoBoost s objemom 1,0 l má vyšší litrový výkon než motor, ktorý poháňal najrýchlejšie cestné vozidlo len nedávno v roku 2010, a dvakrát vyšší litrový výkon v porovnaní so svojim predchodcom spred desiatich rokov. Vidno, aký obrovský krok v konštrukcii tento motor prekonal,“ povedal Joe Bakaj, viceprezident vývoja produktov spoločnosti Ford of Europe. „Jeho konštrukcia zabezpečuje vysoký výkon a je zárukou vzrušujúceho zážitku z jazdy, ktorý očakávajú zákazníci spoločnosti Ford pri zachovaní nízkej spotreby paliva, ktorú požadujú. 1,0-litrový motor EcoBoost využíva technológiu prepĺňania, dvojité nezávislé variabilné časovanie vačkových hriadeľov (Ti-VCT) a priame vysokotlakové vstrekovanie paliva s cieľom dosiahnuť bezkonkurenčnú kombináciu výkonu a účinnosti.

V motore sa nachádza turbodúchadlo s nízkou zotrvačnosťou, ktoré sa otáča rýchlosťou až 248 000 otáčok za minútu, viac ako 4 000-krát za sekundu a takmer dvojnásobne viac ako rotujú turbodúchadlá používané v pretekárskych monopostoch F1 2014. Vyvíja tlak 260 kPa, čo je viac, než je potrebné na nahustenie pneumatík na modeli Ford Fiesta. Vďaka novej kalibrácii na reguláciu tlaku turbodúchadla, technológii Ti-VCT, medzichladiču, riadeniu škrtiacej klapky a časovaniu zapaľovania sa výkon zvýšil z hodnoty 125 koní na 140 koní a krútiaci moment vzrástol na hodnotu 180 Nm v rozmedzí 1 400 až 5 000 otáčok za minútu. Fiesta Red Edition a Black Edition zrýchli z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 201 km/h.

Dôkazom pokročilej konštrukcie 1,0-litrového motora EcoBoost je, že sme dokázali motor vyladiť na výkon 140 koní, pričom jedinou hardvérovou zmenou je mohutnejšie tesnenie hlavy valcov kvôli vyšším tlakom,“ povedal Andrew Fraser, manažér kalibrácie zážihových motorov spoločnosti Ford of Europe. „Špičkový tlak pôsobiaci na piesty s priemerom 7 cm pri zapaľovaní zmesi je 1 240 kPa, čo je ekvivalent viac ako 5 ton alebo hmotnosti dospelého afrického slona stojaceho na plechovke od nápoja.

Motor vyvinuli konštruktéri spoločnosti Ford z celej Európy, vrátane konštruktérov z Európskeho výskumného centra Ford v nemeckom Aachene a Technického centra Ford v meste Dunton vo Veľkej Británii. Liatinový blok valcov je tak malý, že by sa vošiel do stropnej priehradky na batožinu v lietadle.

V motore sa nachádza hliníková hlava valcov s integrovaným výfukovým potrubím, ktoré znižuje teplotu výfukových plynov kvôli optimálnemu pomeru zmesi palivo – vzduch. Inovatívna konštrukcia zotrvačníka a prednej kladky zaisťuje lepšiu kultivovanosť v porovnaní s tradičnými konštrukciami 3-valcových motorov. Trenie motora sa znížilo vďaka špeciálnej povrchovej úprave piestov, piestnym krúžkom s nízkym napätím, tesneniam kľukového hriadeľa s nízkym trením a konštrukcii rozvodového remeňa uloženého v oleji. Olejové čerpadlo s premenlivým objemom prispôsobuje mazanie aktuálnym potrebám a optimalizuje tlak oleja, čím sa znižuje spotreba paliva.

*Uvedené hodnoty spotreby paliva a emisií CO2 sú odmerané v súlade s technickými požiadavkami a špecifikáciami nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 v platnom znení. Uvedená spotreba paliva a emisie CO2 platia pre variant vozidla, nie pre konkrétne vozidlo. Používaný štandardný skúšobný postup umožňuje vzájomné porovnanie rôznych typov vozidiel od rôznych výrobcov. Pri určovaní spotreby paliva a emisií CO2 vozidla zohrávajú úlohu okrem spotreby paliva samotného vozidla aj iné netechnické faktory, ako je napríklad spôsob jazdy. CO2 je hlavný plyn vyvolávajúci skleníkový efekt a spôsobujúci globálne otepľovanie. Vzhľadom k rôznym jazdným cyklom a predpisom platným v rôznych krajinách sa tieto výsledky môžu líšiť od výsledkov merania spotreby paliva v iných oblastiach sveta.