Fotogaléria

Nové Mondeo s novými technológiami

23. septembra 2014 – Spoločnosť Ford Motor Company dnes oznámila, že úplne nový Ford Mondeo bude prvým vozidlom značky s novou technológiou rozpoznávania chodcov, ktorá dokáže znížiť závažnosť nehody alebo vodičovi pomôže nehode úplne zabrániť. Spoločnosť Ford taktiež sprístupnila ďalšie informácie týkajúce sa nového Mondea, v ponuke sa objaví vysokovýkonný vznetový motor, ktorý sa postaví na čelo radu úsporných zážihových motorov EcoBoost a vznetových motorov TDCi.

Nový prednárazový bezpečnostný systém Pre-Collision Assist s funkciou rozpoznávania chodcov Pedestrian Detection dokáže zaznamenať ľudí na ceste pred vozidlom a chodcov, ktorí by mohli pretínať dráhu vozidla. Ak vodič nereaguje na varovania, vozidlo začne automaticky brzdiť. Systém spracováva informácie z kamery namontovanej na čelnom skle a z radaru umiestnenom v nárazníku. Pomocou databázy „tvarov chodcov“ dokáže odlíšiť ľudí od typických predmetov nachádzajúcich sa popri ceste. Nové Mondeo je technologicky najvyspelejšie vozidlo značky Ford, ktoré sa doteraz predstavilo v Európe,“ povedal Ulrich Kösters, riaditeľ radu vozidiel spoločnosti Ford of Europe. „Funkcie, ako je napríklad prednárazový bezpečnostný systém s rozpoznávaním chodcov, slúžia na zvýšenie ochrany a bezpečnosti na preplnených mestských cestách.

Funkcia rozpoznávania chodcov patrí medzi niekoľko nových funkcií a vylepšení, o ktorých dnes spoločnosť Ford informovala a ktoré patria do výbavy úplne nového Mondea. Táto funkcia je súčasťou balíčka prednárazového bezpečnostného systému Pre-Collision Assist, do ktorého taktiež patrí systém aktívneho brzdenia Active Braking. Tento systém dokáže samostatne brzdiť a prispieť tak k zmierneniu následkov nárazu do zadnej časti vozidla. Funguje až do maximálnej rýchlosti vozidla.

 


Funkcia rozpoznávania chodcov Pedestrian Detection dokáže identifikovať ľudí a obmedziť závažnosť kolízií pri rýchlostiach až do 80 km/h. Ak systém zaznamená pred vozidlom chodca s rizikom bezprostrednej kolízie, vydá najprv zvukové a vizuálne varovanie. Ak vodič nereaguje, systém zmenší vzdialenosť medzi brzdovými doštičkami a kotúčmi, čím sa skráti čas potrebný na začatie brzdenia. Ak vodič stále nereaguje, vozidlo začne samostatne a automaticky brzdiť, aby sa znížila rýchlosť vozidla.

Konštruktéri testovali systém na uzavretých okruhoch, pričom používali figuríny v životnej veľkosti. Testovaním a vylepšovaním systému strávili mesiace na cestách po celom svete, aby preukázali spoľahlivosť systému v reálnych podmienkach. Testy v reálnom prostredí boli rozhodujúce. Chodci môžu mať nekonečný počet tvarov a veľkostí, pričom dokážu zaujať neobmedzený počet póz,“ povedal Gregor Allexi, konštruktér systému aktívnej bezpečnosti v spoločnosti Ford of Europe. „Najazdili sme viac ako 500 000 kilometrov, aby sme sa ubezpečili, že sme systém rozpoznávania chodcov otestovali s čo najväčším spektrom ľudí v tých najrôznejších situáciách.

Úplne nové Mondeo dokáže aj automaticky brzdiť, aby sa obmedzili následky nehody s vozidlom vpredu, prípadne sa jej úplne zabránilo. Systém aktívneho brzdenia Active City Stop funguje až do rýchlosti 40 km/h. Pri vyšších rýchlostiach vozidlo využíva nový prednárazový bezpečnostný systém Pre-Collision Assist, ktorý pomocou radaru a kamery prehľadáva oblasť až 200 metrov pred vozidlom. Tento systém dokáže samostatne brzdiť plnou silou a prispieť tak k zmierneniu následkov, prípadne úplne zabrániť nárazu do zadnej časti vozidla. Radarová technológia ďalej umožňuje využiť novú funkciu indikácie vzdialenosti Distance Indication a technológiu adaptívneho tempomatu. Funkcia indikácie vzdialenosti poskytuje vodičovi intuitívnu vizuálnu informáciu o časovom odstupe od vozidla vpredu. Adaptívny tempomat automaticky udržiava zvolenú vzdialenosť od vozidla vpredu.

Dopredu nasmerovaná kamera okrem toho podporuje pomocníka pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu Lane Keeping Aid, ktorý pomocou krútiaceho momentu do volantu navedie nové Mondeo späť do jazdného pruhu, ak systém zaznamená neúmyselný pohyb smerom k čiaram oddeľujúcim jazdné pruhy. Kameru okrem toho využíva aj systém rozpoznávania dopravných značiek Traffic Sign Recognition, ktorý na displeji prístrojového panela zobrazuje poslednú zaznamenanú dopravnú značku s obmedzením rýchlosti, značku ukončenia zákazu a zákazu predbiehania.
Úplne nový Ford Mondeo je vyrobený z najmodernejších materiálov pomocou najnovších výrobných postupov s cieľom zabezpečiť väčšiu tuhosť a vyššiu bezpečnosť pri súčasnom znížení hmotnosti a zabezpečení ekologickej udržateľnosti. Pri výrobe predných a stredných stĺpikov a strešných nosičov sa vôbec po prvýkrát použila vysokopevná oceľ vyrobená technológiou hydrotvarovania. Nová horčíková konštrukcia vnútornej časti dverí batožinového priestoru použitá v prípade štvor- a päťdverových modelov ušetrí približne 40 percent váhy v porovnaní s tradičným ekvivalentom z ocele. Predný tlmič energie z recyklovaných materiálov pomohol ušetriť až 115 kg pri modeli s 1,5-litrovým motorom EcoBoost, ktoré možno využiť na iných miestach. Ide o prvú konštrukciu spoločnosti Ford, ktorá spĺňa požiadavky na ochranu chodcov v USA aj v Európe.

Hmotnosť, ktorú sme ušetrili počas vývoja, sme starostlivo znovu investovali do systémov na úsporu paliva, ako sú napríklad aerodynamické kryty, technológia Auto-Start-Stop, funkcie na zaistenie komfortu a pohodlia a do pevnejšej a bezpečnejšej konštrukcie karosérie,“ povedal Kösters. „Pevnosť bezpečnostných oblastí sme zvýšili o 40 percent. Uskutočnili sme tisíce počítačových simulácií a viac než 180 reálnych bariérových testov, pri ktorých sme overili funkčnosť bezpečnostných zón. Pri technológii hydrotvarovania hydraulická kvapalina pod vysokým tlakom stláča kov do zložitých tvarov (zložitejších, než je možné vytvoriť použitím tradičných metód lisovania), čo umožňuje dosiahnuť lepší pomer pevnosti a hmotnosti a vyššiu tuhosť v ohybe.

Strešný nosič je v prípade Mondea vyrobený technológiou hydrotvarovania, pričom sa skladá z menšieho počtu častí a je zváraný laserom. Takto sa odstránili spoje, ktoré môžu predstavovať slabé miesta, pričom na každej strane sú ľahšie o 2,5 kg. Konštrukcia stredného stĺpika sa podieľa na zmenšení vniknutia pri bočnom náraze o 64 mm, a zároveň sa ušetrila hmotnosť 6 kg. Karoséria Mondea je zo 61 percent vyrobená z vysokopevnej ocele. Pri konštrukcii strechy sa používa kalená oceľ, čím sa hmotnosť znížila o ďalších 0,5 kg.

Medzi ďalšie novinky využité pri konštrukcii možno zaradiť: torzný stabilizátor s unikátnou konštrukciou, ktorý obmedzuje posun prevodovky pri čelnom náraze, čím sa minimalizuje pohyb hrebeňového riadenia, prahy dverí vyrobené z martenzitovej bórovej ocele pre lepšiu ochranu pri bočnom náraze, vnútorné priestory v nárazníkoch optimalizované na absorpciu energie, pričom ich charakteristiky zodpovedajú vlastnostiam podvozka, prírubovú konštrukciu krytu medzi čelným sklom a kapotou, ktorý sa v prípade nárazu ohne a lepšie pohltí energiu a integrovaný prvok spájajúci podbeh kolesa s konštrukciou v zadnej časti podvozka, ktorý v porovnaní s tradičným riešením zvyšuje torznú tuhosť až o 25 percent.

Spoločnosť Ford taktiež používa inovačnú technológiu na recykláciu použitých plastových fliaš a následnú výrobu komponentov predného nárazníka. Recyklované plasty sa používajú na výrobu materiálu Xeno, ktorý tvorí až 38 percent predného tlmiča energie v novom modeli Mondeo. Tento komponent je umiestnený za predným nárazníkom a jeho úlohou je zmierniť závažnosť kolízie s chodcami. V novom Mondeu bude mať európsku premiéru technológia nafukovacích zadných bezpečnostných pásov. Ako prvé vozidlo vo svojej kategórii bude mať vo výbave bezpečnostné pásy, ktoré sa v prípade nehody rýchlo nafúknu v priebehu 40 milisekúnd. Sily nárazu sa rozložia na päťkrát väčšiu oblasť tela, než je možné dosiahnuť pomocou klasických bezpečnostných pásov.

Okrem nafukovacích zadných bezpečnostných pásov sa vo vozidle nachádza deväť ďalších airbagov vrátane kolenného airbagu pre vodiča, airbagu vodiča s optimalizovanou ochranou hrudníka a väčších bočných airbagov, ktorých tvar účinnejšie chráni pasažierov a dokáže ich nasmerovať mimo oblasť nárazu.

Vďaka zavedeniu technológie adaptívnych LED svetlometov do Európy bude vodič nového Mondea vidieť jasnejšie. Táto inteligentná technológia využíva full-LED svetlomety, ktoré vytvárajú svetlo s farbou slnečného žiarenia, a systém adaptívneho predného osvetlenia od spoločnosti Ford, ktorý upravuje uhol vyžarovania svetla zo svetlometu a jeho intenzitu podľa prostredia. V závislosti od rýchlosti vozidla, okolitého svetla, uhla natočenia volantu, vzdialenosti od vozidla vpredu a spustených stieračov čelného skla zvolí jedno zo siedmich nastavení.

Mondeo taktiež dokáže vodičovi pomôcť s parkovaním aj výjazdom z parkovacieho miesta. Pokročilá verzia aktívneho parkovacieho asistenta Active Park Assist s technológiou kolmého parkovania Perpendicular Parking umožňuje vodičovi vyhľadať vhodné miesto na parkovanie a zacúvať naň bez nutnosti ovládať volant, či už ide o pozdĺžne alebo kolmé parkovanie.

Túto pokročilú funkciu parkovania bude dopĺňať asistent pri vychádzaní z parkovacieho miesta Park-Out Assist, ktorý slúži ako pomôcka pri vychádzaní z pozdĺžneho parkovacieho miesta; a bočný parkovací asistent Side Parking Aid, ktorý na displeji zobrazuje vizuálny pohľad na vozidlo a vydáva zvukové upozornenie pred prekážkami nachádzajúcimi sa na bočných stranách vozidla.
Do ponuky pribudne nový výkonný 2,0-litrový motor TDCi s dvojitým sekvenčným preplňovaním turbodúchadlom s výkonom 210 koní a krútiacim momentom 450 Nm, ktorý bude k dispozícii od 2 000 min-1. Tento motor bude mať v porovnaní s doterajším 2,2-litrovým motorom TDCi s výkonom 200 koní výrazne nižšie emisie CO2. Nový vysokovýkonný vznetový motor TDCi pokračuje v trende zmenšovania objemu, ktorý sme spustili pomocou našej technológie EcoBoost určenej pre zážihové motory. Menšie motory majú nižšiu spotrebu paliva a menšie emisie. A príslušný výkon získavame vďaka pokročilým technológiám,“ povedal Andrew Brumley, hlavný konštruktér programu motorov v spoločnosti Ford. „Vďaka dvojitému sekvenčnému preplňovaniu má motor v celom spektre otáčok dostatok výkonu, ktorý zákazníci vyžadujú pri každodenných jazdách za každých podmienok. Oneskorenie spôsobené roztočením turbodúchadla, tzv. turbolag, je už len vzdialenou spomienkou.

Elektronicky riadené dvojité sekvenčné preplňovanie zabezpečuje rýchlejšiu odozvu motora. Konštruktéri použili na jednej strane malú turbínu s nízkou zotrvačnosťou, ktorá rýchlo reaguje na počiatočnú požiadavku na výkon. Väčšia turbína s vysokou zotrvačnosťou na druhej strane slúži na udržanie vyššieho plniaceho tlaku pre maximálny výkon.  Z turbodúchadiel sa stlačený vzduch privádza do medzichladiča chladeného vzduchom aj vodou pre účinnejší prívod vzduchu do motora. V motore sa nachádza aktívny termoregulačný systém, ktorého cieľom je znížiť čas zahrievania – špecifické komponenty sa chladia podľa potreby, čím sa rýchlejšie dosiahne maximálna účinnosť spaľovania. Ďalej možno spomenúť olejové čerpadlo s variabilným výkonom, ktoré znižuje parazitné straty zvýšením tlaku oleja podľa požiadaviek.

Prepracovaný 2,0-litrový vznetový motor TDCi s jedným turbodúchadlom s variabilnou geometriou poskytuje výkon 150 a 180 koní. Všetky tri varianty motora TDCi s objemom 2,0 litra majú upravený blok motora, novú konštrukciu hlavy valcov a vstrekovania paliva a výfukový systém dodatočnej úpravy na zachytávanie častíc NOx pre ešte čistejšie emisie.

Vznetové motory s výkonom 150 a 180 koní budú dostupné so systémom inteligentného pohonu všetkých kolies, ktorý zabezpečuje plynulý prechod medzi pohonom predných kolies a všetkých kolies a podľa potreby automaticky zlepšuje trakciu a stabilitu na ceste. Systém nepretržite každých 16 milisekúnd sleduje mieru priľnavosti kolies k povrchu vozovky a do 100 milisekúnd dokáže upraviť prenos výkonu na jednotlivé kolesá.

Úplne nové Mondeo bude taktiež prvým vozidlom vo svojej kategórii, ktoré bude vybavené 1,0-litrovým zážihovým motorom. 1,0-litrový motor EcoBoost od spoločnosti Ford získal v roku 2014 už tretíkrát po sebe ocenenie Medzinárodný motor roka, čo sa doposiaľ žiadnemu inému motoru nepodarilo. Pôjde o verziu s výkonom 125 koní a emisiami CO2 na úrovni 119 g/km*. Motor má upravené naladenie, aby aj väčšiemu vozidlu dokázal dodať optimálny výkon. Po prvýkrát bude pre Mondeo k dispozícii nový 1,5-litrový motor Ford EcoBoost s výkonom 160 koní a emisiami CO2 na úrovni 134 g/km. 2,0-litrový motor EcoBoost bude mať výkon 203 a 240 koní.

V ponuke sa objaví aj model ECOnetic Technology, ktorý bude poháňať 1,6-litrový vznetový motor. Spoločnosť očakáva, že emisie CO2 dosiahnu mimoriadne nízku hodnotu 94 g/km. Úplne nové Mondeo je najnovším vozidlom značky Ford, pri ktorom majú zákazníci možnosť voľby, na výber je niekoľko úsporných zážihových motorov EcoBoost, vznetové motory TDCi a hybridný pohon.

Nové Mondeo Hybrid bude prvým hybridným elektrickým vozidlom značky Ford, ktoré sa bude vyrábať v Európe spolu so zážihovými a vznetovými modelmi Mondeo v najmodernejšom závode v španielskej Valencii. Špeciálne vyvinutý 2,0-litrový zážihový motor v kombinácii s dvoma elektromotormi bude mať emisie CO2 na úrovni 99 g/km*. Jeden elektromotor bude slúžiť na pohon kolies a druhý na rekuperačné dobíjanie. Energiu poskytne lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh s predpokladanou životnosťou 10 rokov a 240 000 km.

Mondeo Hybrid je zástupcom globálnej hybridnej technológie Ford tretej generácie. Využíva vlastné akumulátory, riadiaci softvér a technológiu prevodovky s plynule meniteľný prevodom. Rovnako ide o celosvetovo prvú generáciu hybridov Ford, ktoré pracujú bez pomocných pohonov v motore s cieľom výrazného zníženia odporu. Na znížení spotreby paliva a emisií v celom rade vozidiel sa ďalej podieľa o 10 % nižší aerodynamický odpor, vo výbave vozidla s ľubovoľným motorom sa nachádza aktívna mriežka chladiča, inteligentné rekuperačné dobíjanie, elektronický posilňovač riadenia a systém Auto-Start-Stop. Pri novom Mondeu si zákazníci môžu vybrať z najrozmanitejšej ponuky pohonných jednotiek, ktoré sme doteraz montovali do vozidla tejto kategórie.
Úplne nové Mondeo bude taktiež prvým modelom spoločnosti Ford, ktorý ponúkne novú konfiguráciu zavesenia zadných kolies s integrovaným ramenami, vďaka ktorej si cestujúci môžu vychutnať vyššiu úroveň kultivovanosti a lepšie jazdné vlastnosti. Tento model bude prvým európskym vozidlom Ford postaveným na novej globálnej platforme kategórie CD. Na zabezpečenie väčšieho pohodlia pri zachovaní bočnej tuhosti je nutná nová konštrukcia podvozka. Práve tuhosť karosérie je podmienkou skvelého riadenia a ovládania vozidla. Pri prejazde cez nerovnosti dokonca umožňuje spätný pohyb kolies dozadu. Takéto riešenie zabezpečuje lepšiu absorpciu nárazov, komfortnejšiu jazdu a nižšiu hladinu hluku.

Kombinácia úplne novej platformy a štruktúry karosérie sa prejavila na 10-percentnom náraste torznej tuhosti v porovnaní s aktuálnym modelom. Nové Mondeo sa tak stane doposiaľ najagilnejším a najuniverzálnejším nositeľom tohto mena. Prácu podvozka podporujú aktívne systémy vrátane systému smerovania krútiaceho momentu Torque Vectoring Control, systému kompenzácie stranového driftovania Pull-Drift Compensation, aktívnej kompenzácie zmeny smeru riadenia Active Nibble Compensation, nepretržitého riadenia tlmenia Continuous Control Damping a kompenzácie stáčania riadenia Torque Steer Compensation.

Mondeo po prvýkrát dostalo elektrický posilňovač riadenia, čo umožnilo prispôsobiť tuhosť riadenia a zladiť ho s režimami podvozka, ktoré má na starosti systém nepretržitého riadenia tlmenia: „komfortný“, „normálny“ a „športový“. Pri zmene týchto troch nastavení vodič zaznamená väčší rozdiel medzi vlastnosťami podvozka. Optimalizovaný protiblokovací brzdový systém pomáha pri rýchlostiach nad 100 km/h skrátiť brzdnú dráhu o viac ako 1 meter.

Vlastnosti nového Mondea sme naladili presne podľa požiadaviek európskych vodičov. Každá nová generácia Mondea prináša do svojej kategórie bezkonkurenčnú jazdnú dynamiku,“ povedal Geert van Noyen, riaditeľ oddelenia dynamiky vozidiel v spoločnosti Ford of Europe. Len pri silentblokoch zadného zavesenia sme zvažovali päť návrhov, pričom zhodnotenie jedného riešenia trvalo dva mesiace, až potom sme boli spokojní. Veľký dôraz sme rovnako kládli na naladenie riadenia kvôli jeho hladkému a plynulému priebehu ako pri hydraulickom systéme, aby sme dosiahli prvotriedny zážitok z jazdy.

Vodič a cestujúci si v Mondeu môžu vychutnať tichšiu a kultivovanejšiu jazdu. Aj pri vysokých rýchlostiach je možné bez problémov konverzovať. Konštruktéri znížili hluk prenikajúci od pneumatík o 3 decibely v zadnej časti kabíny a o 2 decibely vpredu. Podarilo sa to vďaka použitiu zavesenia zadných kolies s integrovanými ramenami a dodatočnej zvukovej izolácie na krytoch podvozka, na vložkách podbehov a v predných a zadných dverách. Tak isto sa zmenšil počet otvorov v karosérii, aby sa obmedzil prenos hluku.

Hluk spôsobený vetrom sa znížil na úroveň, ktorú bolo predtým možné zažiť len vo vozidlách prémiového segmentu, k čomu prispel optimalizovaný tvar stĺpikov dverí a vonkajších spätných zrkadiel, vylepšené tesnenia okolo dverí a okien a dokonalejšia absorpcia hluku v interiéri. Hrúbka skla zadných okien sa zvýšila o 0,4 mm, čo sa pozitívne prejavilo na menšom hluku prenikajúcom k cestujúcim na zadných sedadlách.

Medzi kapotou a prednými blatníkmi sa nachádzajú dodatočné tesnenia. Ako materiál na zvukovú izoláciu motorového priestoru sa už nepoužíva sklolaminát ale pena, čím sa dosiahla úspora hmotnosti 1,5 kg a zároveň sa o 1,5 až 2 decibely znížil hluk prenikajúci z pohonnej jednotky do kabíny. Nové Mondeo je okrem toho vybavené senzorom vlhkosti vzduchu, ktorý umožňuje aktivovať preventívne opatrenia proti zahmlievaniu okien. Systém klimatizácie dokáže za 15 minút ochladiť interiér z 55 na 18 °C, čo je rekord v triede.

Mondeo sa postará aj o vyšší komfort a pohodlie pre vodiča. Vo výbave sa po prvýkrát v triede nachádzajú funkcie, ako napríklad elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia s pamäťovou funkciou, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, vyhrievaný volant a sedadlá s výrazným bočným vedením, masážnou funkciou Active Motion a vyhrievaním/chladením.
Úplne nové Mondeo bude najkvalitnejším modelom Ford s najlepším remeselným spracovaním. Či už pre svoj zošľachtený, elegantný, športový a mimoriadne expresívny exteriér, alebo interiér, v ktorom cestujúci nájdu prvky s optimalizovanou ergonómiou a pohodlím, kvalitné materiály a vybavenie. Profil športového kupé s nízkou strechou má v prípade verzie kombi zaťahovaciu panoramatickú sklenenú strechu. Štíhly bočný profil je vytvarovaný tak, aby sprostredkovával „vizuálnu ľahkosť“, zatiaľ čo dizajn dômyselnej a technickej prednej časti obsahuje nápadnejšiu lichobežníkovú mriežku, kapotu s prelismi a precízne tvarované adaptívne svetlomety s tenkým dizajnom.

Vo vnútri privíta vodiča digitálny panel so zobrazením analógových prístrojov. Stredová konzola s elegantným obopínajúcim dizajnom vytvára športový pocit podobný kokpitu lietadla. Prístrojový panel je príjemný na dotyk. Odkladací priestor vpredu v strede a odkladacia schránka pred spolujazdcom majú bavlnené obloženie a sú vyrobené z veľmi kvalitného materiálu s dôkladným remeselným spracovaním. Predné sedadlá s inteligentnou konštrukciou majú tenšie operadlá, takže cestujúci na zadných sedadlách si môžu užívať väčší priestor pre nohy bez obmedzenia komfortu pre vodiča a predného spolujazdca.

Táto generácia Mondea je najelegantnejšia, najluxusnejšia a najšportovejšia. Chceme, aby majitelia umývali svoje autá v nedeľu popoludní, pričom by si vychutnávali jeho ladné tvary, ktoré vytvárajú športový charakter,“ povedal Christopher Hamilton, hlavný dizajnér programu Mondeo.

Vodič môže využívať komunikačný systém SYNC 2 s pokročilým hlasovým ovládaním a 8-palcovým farebným dotykovým displejom. Slúži na ovládanie telefónneho systému, systému zábavy, klimatizácie a navigácie, pričom možno používať bežný konverzačný jazyk. Vodič môže dokonca zobraziť zoznam miestnych reštaurácií jednoduchým povelom: Som hladný.

Moderná technológia MyKey, použitá po prvýkrát v kategórii, umožní majiteľom Mondea naprogramovať kľúč, zvyčajne pre mladých vodičov. Systém MyKey dokáže deaktivovať príjem prichádzajúcich hovorov, obmedziť maximálnu rýchlosť vozidla, zakázať vypnutie asistenčných a bezpečnostných systémov, obmedziť maximálnu hlasitosť audiosystému prípadne úplne zakázať jeho zapnutie, ak sa vodič a cestujúci nepripútajú bezpečnostnými pásmi.