Fotogaléria

Nový športový Focus ST

10. augusta 2012 – Nový Ford Focus ST, ako prvý globálny športový model značky Ford, ponúkne zákazníkom vo vyše 40 krajinách sveta jedinečne vyvážené spojenie výkonu, ovládateľnosti, kultivovanosti a elegancie. Nový Focus ST, poháňaný 250-koňovým preplňovaným 2,0-litrovým motorom EcoBoost, dokáže podľa predpokladov zrýchliť z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 248 km/h. Okrem nekompromisného výkonu vozidlo ponúka vylepšené jazdné vlastnosti a komplexný systém prvkov pomáhajúcich vodičovi pri vedení vozidla. Vďaka hospodárnemu motoru EcoBoost bude Focus ST podľa predpokladov schopný jazdiť so spotrebou 7,2 l/100 km a emisiami CO2 169 g/km, čo predstavuje 20-percentné zlepšenie oproti predchádzajúcej verzii Focus ST.

„Toto je automobil, na ktorý fanúšikovia športových vozidiel Ford na celom svete čakali,“ povedal Matthias Tonn, hlavný konštruktér programu globálnych vysokovýkonných vozidiel spoločnosti Ford of Europe. „Vynaložili sme maximálne úsilie, aby vodiči naozaj pocítili pravú podstatu toho, čo sa skrýva pod označením ST – kdekoľvek na svete.“ Označenie ST (Sport Technologies) používa spoločnosť pre športovo vyladené verzie svojich kľúčových modelov a prvýkrát ho použila v Európe v roku 1997. Zákazníci si už zvykli, že jedinečné vozidlá s označením Ford ST ponúkajú spojenie vysokého výkonu s kultivovanosťou a praktickosťou pri každodennom používaní. Nový Focus ST si európski zákazníci môžu objednávať už teraz, v severnej Amerike sa začne predávať najneskôr koncom leta.

Filozofia One Ford

Táto filozofia bola aplikovaná pri návrhu úplne nového, globálneho modelu Ford Focus, dala základ aj novému Focusu ST. Oddelenie Global Performance Vehicles spoločnosti Ford vytvorila DNA modelu ST, ktorý je súčasťou stratégie globálnych športových vozidiel, na základe úzkej spolupráce medzi sekciou Ford Team RS v Európe a skupinou Special Vehicles Team (SVT) v USA. K dielu prispeli aj konštruktéri spoločnosti Ford z ázijsko-pacifickej oblasti, aby nové vozidlá s označením ST poskytovali pôžitok vodičom vo všetkých kľúčových odbytiskách modelu Focus. „Všade na svete je to to isté auto – od motora cez podvozok až po dizajn – a dokonca aj pneumatiky sú všade rovnaké,“ povedal Dieter Schwarz, vedúci sekcie Ford Team RS. „Odteraz si budú môcť za volantom Focusu ST vychutnať rovnako dynamickú jazdu vodiči v Pekingu, Los Angeles, Londýne aj v Ríme.“ „Naša stratégia pri vývoji športových vozidiel vychádza zo skutočnosti, že športovo založení vodiči na celom svete chcú to isté,“ dodal Dieter Schwarz. „V prípade modelu Focus ST to znamená kombináciu vzrušenia z jazdy s možnosťou pohodlného každodenného cestovania do práce.“

Najvýkonnejšie ST

Nový Focus ST poháňa 250-koňová verzia 2,0-litrového motora Ford EcoBoost, ponúkajúca spojenie výkonu veľkoobjemového agregátu s hospodárnosťou menšej pohonnej jednotky. Vďačí za to kombinácii vysokotlakového priameho vstrekovania paliva, turbodúchadla s malou zotrvačnosťou a dvojitého nezávislého variabilného časovania vačiek (Ti-VCT), ale tiež upravenej konštrukcii systémov nasávania a výfuku, a špeciálnej kalibrácii. To všetko vytvára predpoklad na to, aby si vodiči mohli vychutnať zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximálnu rýchlosť 248 km/h. Pritom sa však očakáva, že vozidlu bude na prejdenie vzdialenosti 100 km stačiť len 7,2 l paliva pri emisiách CO2 169 g/km. Oproti predchádzajúcemu európskemu Focusu ST to predstavuje zníženie emisií CO2 a spotreby paliva o 20 percent. Motor navyše dokáže vyvinúť stabilne mohutný krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok s maximom na hodnote 360 Nm. Vďaka šesťstupňovej prevodovke so špeciálne upravenými prevodmi dokáže Focus ST vtlačiť chrbát vodiča do operadla na každom prevodovom stupni. Šiesty stupeň umožňuje jazdiť s výnimočne nízkou spotrebou paliva na dlhších trasách.

Nezameniteľný zvuk

Motor vydáva nezameniteľný zvuk, ktorý vďaka dôvtipu konštruktérov znie rovnako lahodne v interiéri aj vonku. Aby si mohli vzrušenie z jazdy vychutnať aj cestujúci v kabíne, zvuk motora prenáša priamo zo systému nasávania do interiéru novoupravený „sympozér“. „To do interiéru prináša skutočnú športovú atmosféru,“ povedal Matthias Tonn. „Vodič ani na okamih nezapochybuje, že sedí vo výnimočnom vozidle. Nový Focus ST je lepší než jeho posledný európsky predchodca po každej stránke – a chceli sme, aby k vzrušeniu z jazdy rovnakým dielom prispel aj zvuk motora.“ Aj výfukový systém s jedinečnou ústrednou dvojitou šesťuholníkovou koncovkou bol vyladený tak, aby vydával správny zvuk v správny čas, či kultivované pradenie alebo odhodlaný rev.

Dynamický potenciál

Nové športové hrebeňové riadenie mení svoj prevodový pomer tak, aby sa citlivosť riadenia pri priamej jazde znížila a pri zatáčaní zvýšila. Volant možno otočiť takmer na doraz bez toho, aby z neho vodič musel zložiť niektorú ruku; to poskytuje lepšiu kontrolu nad vozidlom pri prejazde ostrými zákrutami alebo serpentínami. Elektronický posilňovač riadenia (EPAS) bol v novom modeli Focus ST špeciálne kalibrovaný tak, aby účinnejšie detegoval a kompenzoval ťahanie riadenia pri akcelerácii pomocou agresívnejšie nastavenej verzie systému Ford Torque Steer Compensation (TSC). Elektronický stabilizačný program (ESP) ponúka tri rôzne režimy: vodič môže ESP zapnúť a využívať vyladenú verziu systému používaného v celom modelovom rade Focus; v obmedzenom režime „wide-slip“ sa vypne kontrola trakcie a ESP sa aktivuje, len keď je to absolútne nutné; a napokon, vodič môže systém ESP úplne vypnúť. Nový Focus ST je ďalej vybavený systémom smerovania krútiaceho momentu Torque Vectoring Control (TVC), ktorý pribrzďuje vnútorné koleso v zákrute tak, aby potlačil nedotáčavosť. Systém kontroly nedotáčavosti v zákrutách Cornering Under Steer Control (CUSC) aplikuje krútiaci moment tak, aby korigoval otáčanie vozidla okolo vlastnej osi podľa jeho nedotáčavosti ešte pred zásahom systému ESP bez ohľadu na to, či je zapnutý alebo vypnutý.

Športový podvozok

Okrem moderných asistenčných systémov prispieva k vynikajúcej ovládateľnosti nového modelu Focus ST aj skvelé nastavenie podvozka so špeciálne vyvinutými pneumatikami Goodyear Eagle. Presnejšie prejazdy zákrut umožňujú vylepšené tlmiče a pružiny, s ktorými je svetlá výška podvozka oproti ostatným verziám modelu Focus menšia o 10 mm. Aj zadná náprava obsahuje mnoho nových súčastí, vyvinutých špeciálne pre model Focus ST. Vylepšené ramená nápravy a úplne nová konštrukcia priečneho stabilizátora poskytujú vodičovi vynikajúcu spätnú väzbu a kontrolu nad vozidlom.

Jedinečný dizajn ST

Nový Focus ST bude k dispozícii ako päťdverový hatchback, pričom európski zákazníci si budú môcť vybrať aj verziu kombi. Obe verzie ponúknu okrem kinetického dizajnu štandardného Focusu navyše zdôraznenú dynamickosť. Nová originálna farba karosérie Tangerine Scream korešponduje so vzrušujúcim, energickým charakterom Focusu ST. Okrem toho sú k dispozícii farby Spirit Blue, Race Red, Black, White a Silver. Medzi najvýraznejšie prvky agresívneho, aerodynamického dizajnu modelu Ford Focus ST patrí jednodielna interpretácia typickej lichobežníkovej masky chladiča, vyčnievajúce bočné prahy a dynamický zadný nárazník s výraznými, difúzor pripomínajúcimi otvormi v dolnej časti. Strešný spojler zlepšuje stabilitu vo vysokých rýchlostiach a zmenšuje aerodynamický odpor.

Športovo-elegantný interiér

Focus ST má špeciálne navrhnutý volant, rýchlostnú páku a pedále. Tmavšie poťahy na strope a stĺpikoch karosérie sú neoddeliteľnou súčasťou dizajnového DNA modelu ST a ešte zvýrazňujú jeho športový charakter. Výsledkom rozsiahlej spolupráce spoločnosti Ford s výrobcom sedadiel Recaro je dokonalý komfort a opora pri vedení vozidla. Znížené sedadlá ponúkajú exkluzívne luxusné možnosti, ako nastavovanie dĺžky (prvýkrát vo vozidle z tohto segmentu) a nastavovanie sklonu sedáka. Úplne nové zadné sedadlá, vyrobené s využitím špeciálnej peny, zaisťujú nekompromisný komfort aj pre cestujúcich vzadu.

Tri stupne výbavy

K dispozícii sú stupne výbavy ST1, ST2 a ST3 (Pre SR sú dostupné výbavy ST2 a ST3). Výbava ST1 obsahuje koberčeky ST, automatické ovládanie svetlometov, spätné zrkadlo s automatickým stmievaním a automatické stierače v krajinách s ľavostranným riadením; a alarm Thatcham a spojler ST v krajinách s pravostranným riadením. Výbava ST2 navyše obsahuje sčasti kožené sedadlá Recaro a dvojzónovú elektronickú automatickú klimatizáciu Electronic Automatic Temperature Control (EATC) v krajinách s ľavostranným riadením; v krajinách s pravostranným riadením majú zákazníci navyše k dispozícii koberčeky ST, automatické ovládanie svetlometov, spätné zrkadlo s automatickým stmievaním a automatické stierače Vo výbave ST3 sú navyše exkluzívne vyhrievané, 8-smerovo polohovateľné, kožené sedadlá Recaro s vyťahovacím predĺžením sedáka, novo vyvinuté zadné sedadlá Recaro a bi-xenónové svetlomety. Všetci záujemcovia o model ST si budú môcť objednať balíček „Performance Pack“, obsahujúci sivočierne disky kolies s vysoko kontrastnými červenými športovými brzdovými strmeňmi.

* Všetky hodnoty spotreby paliva a hodnoty emisií CO2 v g/km boli získané oficiálne schválenými testami v súlade so smernicou Komisie 93/116/EHS. Uvedené hodnoty spotreby paliva vychádzajú z európskej smernice o spotrebe paliva EU 80/1268/EHS a líšia sa od výsledkov merania spotreby paliva pri iných jazdných cykloch v iných oblastiach sveta.