Fotogaléria

Nový 1,0l EcoBoost sa stal motorom roka 2012

13. júna 2012 – Nový 1,0-litrový motor EcoBoost spoločnosti Ford Motor Company – ktorý bol tento rok s veľkým ohlasom uvedený na trh v modeli Focus v Európe –, bol dnes vyhlásený za „Medzinárodný motor roka“ za rok 2012. Malý, technologicky náročný 3-valcový motor získal aj ďalšie dve ocenenia – „Najlepší nový motor“ a „Najlepší motor s objemom do 1,0 litra“ – udeľované časopisom Engine Technology International na základe hlasovania 76 novinárov z 35 krajín sveta. Spoločnosť Ford získala ocenenie „Medzinárodný motor roka“ prvý raz v 13-ročnej histórii jeho udeľovania. 1,0-litrový motor EcoBoost navyše zozbieral najvyššie skóre v histórii tohto ocenenia.
 
„Keď sme sa rozhodli skonštruovať tento motor, latku sme nastavili neuveriteľne vysoko,“ povedal Joe Bakaj, viceprezident pre konštrukciu globálnych pohonných sústav spoločnosti Ford. „Chceli sme poskytnúť prekvapujúcu spotrebu paliva, výkon, tichosť a kultivovanosť – a to všetko vo veľmi malom, 3-valcovom motore.“ „Tím reagoval na túto zdanlivo nemožnú výzvu niekoľkými naozaj vzrušujúcimi inováciami,“ dodal Bakaj. „Výsledkom je úplne nový koncept pre zážihové motory na celom svete.“ Dean Slavnich, predseda ocenenia „Medzinárodný motor roka“ a vydavateľ časopisu Engine Technology International, povedal: „Je to zaslúžené víťazstvo pre naozaj pozoruhodný motor.“

Motor – ktorý je taký malý, že sa zmestí na papier formátu A4 –, bol navrhnutý v technických centrách v britskom Duntone a v nemeckom Merkenichu. Motor sa konštruuje v továrňach v Krajove v Rumunsku a v nemeckom Kolíne nad Rýnom. 1,0-litrový motor EcoBoost využíva turbodúchadlo s malou zotrvačnosťou na rýchle dodanie výkonu, keď sa škrtiaca klapka otvára pri nízkych otáčkach motora, a na dodanie vysokého výkonu pri otáčkach až do 248 000 min-1.

K ďalším novinkám 1,0-litrového motora EcoBoost patria: zberné výfukové potrubie zaliate do hlavy valcov znižuje teplotu výfukových plynov a umožňuje tak optimálny pomer paliva a vzduchu v širšom pásme otáčok, jedinečný liatinový blok zahrieva motor rýchlejšie ako bežný hliníkový blok a znižuje tak množstvo potrebnej „zahrievacej“ energie o 50 % a zároveň spotrebu paliva, dva hlavné hnacie remene motora sú ponorené v oleji, vďaka čomu je motor tichší a výkonnejší, posunutie konfigurácie motora úmyselným „vychýlením“ zotrvačníka a remenice z rovnováhy namiesto pridania vyvažovacích hriadeľov, ktoré odčerpávajú energiu.

1,0-litrový motor EcoBoost debutoval tento rok v modeli Focus v Európe a neskôr v tomto roku bude dostupný aj v modeloch C-MAX a B-MAX. 1,0-litrový motor EcoBoost bude dostupný v modeloch vozidiel Ford v USA a aj v ázijsko-pacifickom regióne a v Afrike budúci rok. Nový Focus s 1,0-litrovým motorom EcoBoost s výkonom 100 k poskytuje najnižšiu spotrebu paliva v triede 4,8 l/100 km* a emisie CO2 s hodnotou 109 g/km. Model s výkonom 125 k má spotrebu 5,0 l/100 km a emisie CO2 114 g/km.

Za prvý celý mesiac predaja v Európe si vyše 4 700 zákazníkov objednalo Focus s 1,0-litrovým motorom EcoBoost, čo tvorí takmer štvrtinu všetkých vozidiel Ford Focus, ktoré boli objednané na 19 tradičných európskych trhoch spoločnosti Ford. Na Slovensku bude tento motor dostupný v modeloch Focus už začiatkom júla 2012. Spoločnosť Ford of Europe plánuje do roku 2015 strojnásobiť ročnú výrobu vozidiel vybavených úspornými zážihovými motormi EcoBoost na približne 480 000, pričom v roku 2011 ich bolo 141 000. Spoločnosť predpokladá, že vyše 300 000 z nich bude vybavených 1,0-litrovým motorom EcoBoost.

„Medzinárodný motor roka“ určuje komisia pozostávajúca zo 76 automobilových novinárov z 35 krajín sveta. Rozhodcovia berú do úvahy jazdné vlastnosti, výkon, hospodárnosť, kultivovanosť a úspešné použitie pokročilej technológie motora. Obľúbenosť 1,0-litrového motora EcoBoost u rozhodcov sa potvrdila tým, že získal o 28 percent viac bodov ako jeho najbližší súper a najvyšší počet bodov zo všetkých motorov v histórii súťaže. „To, že trojvalec poháňa vozidlo ako Ford Focus s takou ľahkosťou, dokazuje, že budúcnosť pre motory s vnútorným spaľovaním je veľmi, veľmi priaznivá,“ povedal Dean Slavnich z časopisu Engine Technology International. „Výkon, odozva a veľmi dobrá skutočná spotreba paliva tvoria len špičku toho, čo tento motor dokáže ponúknuť dnešným vodičom. Skvelá práca, Ford!“

Aj iní rozhodcovia chválili 1,0-litrový motor EcoBoost. „Ak je zmenšovanie cestou vpred, v súčasnosti neexistuje lepší príklad ako tento. Má rovnaký výkon ako atmosférický 1,6-litrový motor, ktorý má nahradiť, a je oveľa energickejší pri jazde,“ tvrdí novinár John Simister zo Spojeného kráľovstva. „Tento vysoko výkonný preplňovaný trojvalec s dobrým krútiacim momentom vo veľmi nízkych otáčkach poskytuje jazdný výkon malého turbodieselového motora, avšak bez hluku a vibrácií,“ tvrdí Christophe Congrega z francúzskeho L’Automobile Magazine.

Ford 1,0 EcoBoost, medzinárodný motor roka, je už dostupný aj na Slovensku.
Nájdete ho zatiaľ v modeli nový Ford Focus, ktorého cena s oceneným motorom začína už od 12 990 EUR s DPH. Viac v cenníku limitovaných výbav modelu nový Focus. Tento motor bude neskôr dostupný aj v modeloch B-MAX, C-MAX a ďalších.

Staršie správy súvisiace s oceneným motorom:
16 svetových rekordov pre Focus 1,0l EcoBoost
Focus 1,0l EcoBoost je už vo výrobe

Poznámka: Všetky hodnoty spotreby paliva a hodnoty emisií CO2 v g/km boli získané oficiálne schválenými testami v súlade so smernicou Komisie 93/116/EHS.  Uvedené hodnoty spotreby paliva vychádzajú z európskej smernice o spotrebe paliva EU 80/1268/EHS a líšia sa od výsledkov merania spotreby paliva pri iných jazdných cykloch v iných oblastiach sveta.